S
Stefan o Anna: Det är en Nibe Fighter 1225-6. Efter att ha ställt upp temperaturen har den mycket riktigt larmat och slagit av sig. Efter lite googlande har jag hittat instruktionerna till pumpen, precis som BAS skriver så brassar den på med elpatron med jämmna mellanrum för att döda de små äcklen.
4 svar · 1,5k läst
mats401
mats401: konstigt men jag hittar inget ska det skruvas med inseksnyckel på ett element från 1957 oxo
6 svar · 1,0k läst
F
Fine: Hej ! Jag undrar om det är någon här inne som vet någon i denna trakten ( runt lund ) som borrar brunnar ? och vad det brukar kosta Tack på förhand ! / Josefin
0 svar · 895 läst
H
hempularen: Efterssom du har haft dåligt avlopp länge tydligen så skulle jag föreslå att du samtidigt som du beställer spolningen hör om de kan filma avloppet. Många av spolbilarna är utrustade med kamera som de kan köra in i rören. Då kanse du kan få besked om vad allt beror på. Jag tror inet att det kostar så himla mycket mer att få det filmat när de ändå är där.
9 svar · 4,0k läst
S
Skånepåg: Det var överhettningskyddet som hade löst ut på termostaten. Det positiva är att den "fungerar" nu, det negativa är: * det känns olustigt att det har löst ut * var all kondens kom ifrån inne i skåpet Någon som har någon gissning? Mvh Mats
1 svar · 4,0k läst
M
millcreek: Hej! Undrar om någon har lite koll på kommunernas debitering av va. Vi ska inom familjen renovera ett uthus- tillhörande en huvudfastighet med stor tomt. Huvudfastigheten är sedan 15 år tillbaka ansluten till kommunalt va, vi blev rejält debiterade.... Det vi då slogs emot var det faktum att Gävleborgskommun absolut skulle debitera anslutning för ALLA uthus. Så summan blev avsevärd. Nu
0 svar · 871 läst
Linjemontoren
Linjemontoren: Ja Ok Men kan det bli några negativa effekter med att man kanske värmer upp kallvattnet och kyler ner varmvattnet?
7 svar · 844 läst
M
MrHojer: 1) Val av pump beror på om brunnen är grävd eller borrad? Är den grävd går det bra med en pumpautomat 1fas. De brukar han en membranhydropress vilket betyder att vattnet inte är i kontakt med trycktanken. 2)Grovfilter är billigt(50-1500kr) men att rena bräckt vatten kostar en slant. Räkna med mellan 60-150 000beroende på om du ska rena allt vatten in. Vet att det finns
1 svar · 2,7k läst
D
drtom: Hej, Vi har byggt en liten gäststuga, ca 30kvm på plintgrund som är tänkt som gästtuga nu ett par år och sedan barn/ugndomsrum när barnen blir äldre. Nu vill vi dra in vatten och avlopp för en liten toalett, handfat, dusch och WC. Vi bor på landet med egen borrad brunn och eget avlopp som båda ligger relativt nära stugan. Tyvärr är utformningen på vattenanslutningen till
0 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Är man desperat man kan också åka till Fredells och berätta vad man vill ha, sedan åker man till grossisten i Sickla och hämtar det....
7 svar · 2,8k läst
M
Melkerman: Gissning angående dimension: Om du har ett fördelarskåp eller liknande och drar alla rören direkt därifrån så tror jag inte du behöver grövre rör är pex 15 för en normal villa. Vi har pem 32 till huset. 22-rör till fördelningen och sedan pex 15 därifrån till allt annat.
1 svar · 935 läst
S
SvenD: Ställ elfrågorna på elforat. Där finns expertisen. Om utlösningsvillkoret är uppfyllt eller ej beror på jordslutningsimpedans och förimpedans fram till matningspunkten, säkringarna storlek (A) och karatäristik. Matningens längd/impedans. Som sagt, ställ frågan i rätt fora. Beskriv vad du vill göra. Hur du bor storstad/landet. Hur långt du tror att det är till transformatorn som
10 svar · 2,0k läst
S
SvenD: Jag gissar det., kolla att sista radiatorn blir genomvarm.
6 svar · 3,6k läst
M
Memnok: Tack för hjälpen, hade missat den tråden!
3 svar · 1,7k läst
H
Hille65: Ja det hade jag tänkt från början, men frugan ville bygga om helt och då hamnade möblerna på andra sidan badrummet (15kvm). Rören kommer upp på ett ställe och där måste jag ha f-skåpet.
2 svar · 916 läst
K
Koldolmar: Nu har jag bilat upp golvet i pannrummet. Jag hittade flera rör där som jag inte har någon aning om vad de är till för. Två tegelrör som kan vara någon sorts dränering och ett keramikrör som ser ut att gå från toaletterna till min rensbrunn för köksvattnet. I brunnen finns ett rör till, men det är helt igentäppt. Eftersom jag inte har problem med toaletterna och inte har något
5 svar · 1,8k läst
W
wraket: koppla in ny toa på gammalt keramiskt avloppsrör som är ingjutet i källargolv. Glidmuffar eller ferncokoppling? skall täckas med betong igen.
23 svar · 20,0k läst
·
E
emilmalm: Hej. Jag och min sambo ska snart få vårt nya hus. Dessvärre har det dykt upp ett litet frågetecken. Vi ska ansluta oss till kommunalt vatten och avlopp, kommunen kommer göra en avtappning ca 1 m från huvudledningen. Huvudledningen är en transportsträcka från ett samhälle till ett annat, och är därför under tryck jag har förstått att jag måste gräva och ansluta mig vid
0 svar · 2,2k läst
R
richard_alunda: Ja inte vet jag, slog till på en lite rejälare pump från swedol idag i alla fall.Hoppas den håller länge för de finns ju roligare saker o mecka med!
2 svar · 1,1k läst
I
ingemargavle: Jag har tre ledningar som ligger där jag vill bygga ett garage. Det är komuns avlopp 200mm, dagvatten 500mm och vatten 100mm och dessa ligger ca 3 meter ner. Jag hävdar att avloppet och dagvattnet kan relinas under mitt tänkta garage och att vattnet kan man dra in ett nytt rör när man drar ut det gamla. Nu behöver jag hitta en sakkunnig som kan göra en beskrivning som får
0 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] Mitt förslag var inte illa menat, ber om ursäkt om du tog illa vid dig. :( Får jag komma med ett tips till? Ibland kan det hjälpa att avkalka knappen. :)
4 svar · 1,3k läst
F
Fritidsbyggaren: Tänkte återkomma med feedback på mina val. 1. Här blev det 12 mm kromrör första biten och sedan övergick jag till 15mm PEX för den osynliga delen. Skälet till 15mm på PEX var för att kompensera att PEX rören har en mindre innerdiameter än koparrören. 2. Här valde jag 15mm som stam de två första metrarna och därefter grenade jag med ett 12 mm rör till kök och ett 12 mm för
3 svar · 1,5k läst
S
SvenD: FMM har fyrkant 12 mm, gissar att detta är standard.
2 svar · 2,8k läst
E
Erik_Viklund: Tack som vanligt för snabba svar. "Prototypen" var närmast. Det mesta pekar på att det var en koppling i motorskyddet som inte var ordentligt dragen, vilket innebar att tråden förmodligen glappade. Nu verkar allt fungera igen. Ta i trä, jag hoppas att det fortsätter så.
5 svar · 6,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag skrev ditt första svar. men det fastnade tydligen inte. svaret var-Nix nix. staffan
4 svar · 1,2k läst
D
drakhenke: tyvärr är det nog för att du bor i huvudstaden! Priser för privatperson i Norrköping ligger runt 400- 500 i timmen
1 svar · 1,0k läst
Fotografen
Fotografen: Är det bara rengöring som behövs så är det värt besväret men om det måste repareras på något vis så köp ett nytt.
2 svar · 2,3k läst
A
ampz: Ser ut att kunna vara en avtappningsslang, eller vad man ska kalla det.. Alltså en liten slang med lock/plugg som sticker ut längst ner på maskinen som man använder för att tömma maskinen manuellt när pumpen strejkar.
1 svar · 1,0k läst
·
A
Afrodithe: Tack för svar! Jag tippade på 150-200 000 och det kan nog stämma rätt bra då :D Fler som har prisidéer?
2 svar · 942 läst
S
Sailorman: Om ni ändå "vill" försöka med de andra elementen så försök att hitta tappstället och släpa ut vattnet i systemet innan. Lycka till.
11 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.