Hej på er!

Här kommer en ny fråga, då man ständigt springer in i sånt man inte begriper ;)

Jag har i dagsläget ett slutet expansionskärl uppe på vinden. Det är kopplat till ett skvallerrör och ett en tumsrör som är kopplat direkt på radiatorslingan, så vitt jag kan se. Radiatorslingan ligger i bjällaget och är därför inte åtkomligt, jag har bara lokaliserat det genom ett uppsågat hål i taket i pannrummet. Ett stycke av matningsröret till kärlet var mycket sönderrostat och gjorde en vattenskada när jag började fylla systemet.

Nu vill man ju ha ner kärlet ifrån vinden och ner i pannrummet, och hade en sån tur att en hygglig arbetskamrat hade ett tryckkärl drällandes hemma som han inte behövde. Det är ett vanligt standardkärl med en konsoll med allt det innebär.

Nu till frågan:

Hur installerar jag det?
Tanken jag hade inledningsvis var att kapa det blottade 1" röret, sätta på skydd mot galvaniska strömmar, vinkla ner det och installera kärlet på väggen, med luftnippel neråt och manometer och röranslutning uppåt.

1. Rördimension och typ?
2. Luftningen, kan man ha det i toppen av kärlet, eller ska det flyttas längre upp? Just nu är det ju monterat på kärlets röranslutning.

Skicka gärna med lite tips & tricks, då jag är VVS nybörjare i.o.m min badrumsrenovering.. :rolleyes:

Proppa så närma stammen/källan som möjligt sedan kan du sätta på kärlet i källaren du behöver inte kludda uppe på vinden. (Dim 1" anslutning 25, yttermått 33mm om du kör gröna/blåa rör annars duger det med ett 22 kopparrör)

Hmmm , jag tänkte ju då inte proppa röret, utan kapa det och koppla på mitt nya tryckkärl på det gamla röret innan det går upp på vinden. Jag funderar på vart det riktigt tar vägen, ser att röret sticker iväg ovan taket i källaren till en punkt där elementrören går upp till ett element, kanske sitter ett T där? Tänker inte öppna upp taket för att kika efter.. Är det vettigt att klämma dit mitt nya kärl där jag har kapat röret då? Jag vet ju inte riktigt om det är tur eller retur-ledningen heller. Hur kan det egentligen komma sig att varmvattnet enligt forumen här ska käka upp gummiblåsan i kärlet? Det är väl ingen cirkulation i kärlet, dvs man fyller ju upp det en gång, men sen står det vattnet väl mest bara där, bara mindre vattenförflyttingar vid expansioner av vattenvolymen? Man tycker ju att det inte borde kunna bli varmt om det inte tillförs några större mängder, men antar att mitt tänk här är lite galet då.. :o

Jag har inte en aning vad du pratade om som inkopplingsanvisning, heh. Jag har ju nu ett 1" stålrör, finns ingen möjlighet för gängning eftersom det är så nära taket, och uppe i ett begränsat utrymme. Funderar på att ta en övergång som man trär på ytterdiametern på röret, och som ger moderna gängor i änden. Sen dit med en mässingsvinkel för att ta sig ner mot golvet, sedan på nåt form av rör, antar att det inte funkar med koppar pga galvaniska vandringen? Har hört om del mindre ambitiösa som bara hivat dit en slang, men det låter lite väl hobby för mig..
Själva kärlet hamnar halvvägs upp på väggen i pannrummet, med väggkonsoll och tillbehör uppåt.

Ps Pannan är en riktigt gammal elpanna, som jag inte tror har något separat utgång för expansionskärl, alternativt så hittar inte jag det...:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.