Vatten & Avlopp
Snailman: min hade kärvat ihop under vintern, men tricket med att öppna helt och knacka lite på stången funkade perfekt...:)
broderF: Var och pratade med en rörmockare (igen) Den här gången sa de att det finns både vita och svarta manchetter. De svarta var visst för gjutjärn (vilket jag hade använt). med en vit så gick det att kränga över. Allt frid och fröjd med ett tätt och luktfritt avlopp.
thewolf: Jag sågade av två rör i källartrappan för en månad sen, tryckte bara dit kopplingarna... Än är det tätt, iom att det är en o-ring som trycks ihop och tätar så ska det ganska mycket till innan det läcker. Men det är ingen dum ide att slipa plåtrent och se till att det är slätt. Särskilt om kopplingen ska sitta längre än mina provisoriska ska göra. (ska dra om rören innan det
jorme: Kulverten ligger på ca 2meters djup i början av utbyggnaden för att sedan gå upp till marknivå under bostadshuset. Om nått bekymmer skulle ske borde det ju gå att gräva sig under tillbyggnaden (blir trligt vis krypgrund)? Sen om livslägnden på denna typ av ledningar är ca 50 år så kommer ju inte problemet att vara mitt den dagen då den blivit uttjänt. Är nog ca 80 år då.
adde_camilla: Avloppet måste göras om snart och har börjat titta på minireningsverk. Några som jag har tittat på beskriver att det är ett måste att avluftningen för avloppet måste gå upp på vinden......Varför?
SvenD: Di lär inte få bort brickorna utan att ta loss de gängade anslutningsrören. Förmodligen är så är anslutningsrören på vilken brickan sitter, anslutna i väggen med ett gängförband 1/2 tum rörgänga (R15) . Ofta är hålet i dessa rör nuförtiden sexkantigt, med möjlighet att sticka in en 14 mm insexnyckel. Det finns en äldre typ med två motstående valkar invändigt, som kräver
pbengtsson: Tack för funderingarna Men jag är nog fortfarande fundersam. Mitt rör går som en "banan" så att från uttlopp från rekammarbrunn/ivafilter-->markbädd är nivåskillnad 6m. "bananens" nedersta punkt är ca 1m under inloppet till markbädden. Jag tror orsaken ligger i neddimensioneringen från 110mm-->32mm. Jag tycker man skulle kört på med 110mm hela vägen. I teori borde luften bubbla
SvenD: Halvhårda går att bocka med verktyg t.ex. från Klas i sjön. Mjuka går att bocka i stora radier förhand. Mjuka skall du definitivt inte ha där du vill att rören skall vara raka, t.ex. utmed vägg. En mindre mängd mjukt och det mesta halvhårt är vad jag använt..
SvenD: Om pumpen är ny så kan motorskyddet vara felaktigt inställt. Kolla märkningen på motorn och ställ skyddet därefter. Det kan finnas två märkströmmar. Det är då den lägre, för Y-koppling 400 V som gäller. Säkring tror jag inte riktigt på. Om en säkring kopplar bort under drift så kan pumpen forsätta att gå tills motorskyddet löser ut, men den orkar sedan inte starta igen innan
ArvCop: Tack för det snabba svaret. Återkommer med hur det gick.
marie10663: Hej Har också börjat titta lite på det här med avloppet. Även hos oss är det ev akuellt med att "dela" med grannen. Vi delar redan i dag brunnen. ( Som finns hos en tredje granne). Vad som är jätteviktigt att tänka på är att man skrivet ett servitut. Om det kan du läsa här: http://www.e.lst.se/NR/rdonlyres/7C5D5168-D952-4A73-9359-DCD80B8516BC/0/Servitut_och_avloppsanlaggningar.pdf
JorisS: Jag mailade igår kväll, hade svar redan idag - det var not troligtvis ett utställningsex som ej går att montera (nya) rör i. Synd, då blir det en tusenlapp dyrare med allting igen. Men bättre safe than sorry! Någon som vill ha en dekorativ Concetto? ;)
goeran: Jag hade satsat på Radonetten även om den är dyr. Den gör sitt jobb mycket bra och är en väldigt enkel konstruktion = driftsäker. Jag har en själv och vattnet är mycket bättre efter än innan (smakat) har även andra jordgaser mm som försvinner i den. //Göran
Cheever: Då är det inte fel på det keramiska paketet utan x-ringarna som tätar runt pipen/blandarhuset som du skall byta. Nr 12. [bild]
emmani: Hej alla glada idésprutor. Har ett hus byggt -69 och vill fråga angående golvet i min groventré. Detta utrymme fungerar även som pannrum och tvättstuga. Utrymmet ligger i markplan, golv och väggar är betong. Finns en större brunn för avrinning från pannan, samt som avlopp för tvättmaskinen. Brunnen är orginal, gjutjärn utan klämring. Brunnen är i bra skick. Alla rör till pannan
Nyckelmossen: [citat] Det ska inte vara några bekymmer eftersom du använder dig av ett skyddsrör. Var bara noga med att packa runt röret så du inte får några sättningar.
Krillew: [citat] Ja jag är rädd för det.. Jag har tänkt att under sommaren ha alternativ energikälla för tappvattnet. Jag brukar kunna stänga av värmen i maj och sätta på igen i september. Sen om nån dag är lite rå så brukar jag slänga in en pinne i spisen .. så tappvattnet under den perioden har jag tänkt värma på annat sätt än med pellets och det är lite därför också som jag
lenny: ja det beror ju på vad man tänkt göra åt eventuella problem, vi visste att vi skulle sätta in ett filter o då är ju råvattnets värden det intressanta, men vill man bara veta vad det är man häller upp i dricksglaset så är det ju kanske bättre o ta ur kran. vi bytte dessutom ut många av ledningarna i huset....
sjönära: prega är sydsvensk dialekt för att peta, trycka, pressa el liknande. det var tydligen en golvbrunn där vattenlåset var borta iaf.
prototypen: Det äckliga med gamla rör är väl om de vore rena inuti så hade vi väl redan fått i oss skiten. Protte
Sailorman: Håller med. Görs det på rätt sätt tycker jag det verkar vara den bästa / smidigaste lösningen. Henrik
SvenD: [citat] Jag antar att ventilen läcker vid spindelaxeln. Dett kan gå att täta. Antingen köper du en bit silikonsnöre hos rörmokaren eller också tvinnar du gängtejp. räkna med en eller ett par meter tejp. Lossa spindelmuttern och linda garn/tvinnad tejp på axeln under muttern. Dra åt muttern lagom mycket, så att du kan efterdra om det skulle börja läcka. Det genomskinliga ställröret
JorisS: Vi bor i radhus (bostadsrätt) - inte mycket jag själv kan göra/ansvarar för såvid jag vet. Ska höra med grannarna också hur dem har det.
SvenD: Det kommer bli väldigt svårt att hålla brunnen ren. Att dra till brunn från handfat eller tvättmaskin är väl OK, men det feta och partikelrika vattnet från köksavloppet värre. Om det inte är ett stort jobba att återställa ytskiktet, så är det vanligen inget stor jobb att bila upp och gjuta igen efter ett bara ett brunnsbyte. Använd inte en brunn med inlopp för att ansluta
Peter_K: Tack. Står inte i instruktionen som följer med brickan. Blir en ny sväng till VVS hyllan.
el_richard: hur många proppar är det till VVB. Det finns oftast ett överhettningsskydd, brukar vara en lite knapp någon stans man ska trycka in, för att få den att fungera igen. Se din bruksanvisning, eller någonstans på VVB.
prototypen: Begreppet dränkbar pump är så vidsträckt att det beror på vilken pump man köper. De som har djupborrade brunnar har kanske 100 m upp och ändå tryck och flöde så det räcker och blir över. Titta i specifikationen, pumpen bör ger 3-4 bar och bör ge 1500 l per timme för att motsvara en "kran" Protte
Peter_K: Ingen som har en åsikt? då provar jag, har ju nära till Comfort butiken om det inte passar ihop.