Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Kan någon vänlig själ hjälpa mig.
Jag ska koppla in vattendelen i vår handdukstork (svedbergs)
I golvet sticker de gamla rören upp och på dessa rör finns en klämring och mutter. I svedbergs ventil är det utv gänga med kona inuti.På blandningsventilen är det M22x1.5 .
Den som sitter på ink rör är jag inte helt säker på vad det är.Mäter jag påett gammalt radiatorkoppel så är utv gängan 20.7mm.Det är inte R15, vilken är snarlik med denna?
Det jag vill göra är att dra 12 eller 15mm rör däremellan.Frågan är bara vilka kopplingar jag ska ha.
Det måste väl gå att bara dra röret rätt in i blandningsventilen med klämring och en mutter på eller? Finns det olika koningar på klämringar elelr passar alla?
Jag ska koppla in vattendelen i vår handdukstork (svedbergs)
I golvet sticker de gamla rören upp och på dessa rör finns en klämring och mutter. I svedbergs ventil är det utv gänga med kona inuti.På blandningsventilen är det M22x1.5 .
Den som sitter på ink rör är jag inte helt säker på vad det är.Mäter jag påett gammalt radiatorkoppel så är utv gängan 20.7mm.Det är inte R15, vilken är snarlik med denna?
Det jag vill göra är att dra 12 eller 15mm rör däremellan.Frågan är bara vilka kopplingar jag ska ha.
Det måste väl gå att bara dra röret rätt in i blandningsventilen med klämring och en mutter på eller? Finns det olika koningar på klämringar elelr passar alla?
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
GVisade sig att den gamal radiatorkopplet är samma som den nya blandningsventilen, alltså M22x1.5. Så då är fråga vad jag ska ha.
Passar denna? http://www.vvs-boden.se/mutterkonam22x15cu-p-2335.html?osCsid=e32b6363ebe44b232f65925ba5093311
Passar denna? http://www.vvs-boden.se/mutterkonam22x15cu-p-2335.html?osCsid=e32b6363ebe44b232f65925ba5093311
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Trodde jag var rätt ute men när delarna kom hem igår så stämmer det inte.
Trodde de gamla muttrarna var M22x1.5 men de är mindre så M22 muttern glappar på gängan men de går fint att skruva på annars så stigningen stämmer.
På muttern står det SBG 15XT, Vad står det för?
Skickar med en bild på det gamla kopplet som sitter monterat idag, detta ska demonteras och jag ville haft en skarvnippel med utv gänor att bara skruva i för att dra upp 2 rör till handdukstorken.
Kan nån hjälpa mig!?
Trodde de gamla muttrarna var M22x1.5 men de är mindre så M22 muttern glappar på gängan men de går fint att skruva på annars så stigningen stämmer.
Skickar med en bild på det gamla kopplet som sitter monterat idag, detta ska demonteras och jag ville haft en skarvnippel med utv gänor att bara skruva i för att dra upp 2 rör till handdukstorken.
Kan nån hjälpa mig!?
hördu du att ,,,,,jimmyboy_666 skrev:Trodde jag var rätt ute men när delarna kom hem igår så stämmer det inte.
Kan nån hjälpa mig!?
det där ser ut att vara ett koppel för 1-rör system, nu får du lugna dig lite och kolla upp om din handduks tork är avsedd för detta annars blir det väldans kallt i huset vartefter.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Jo ventilen till handdukstorken är avsedd för 1 rörsystem så det är lungt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden