2 313 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kostnad för omgrävning utav infiltrationsbädda
Bädden ska grävas om, då den är mättad. Den har legat sen huset byggdes 1986. Levnadstiden är ju 20-30 år på en bädd.
Vattnet från vattenavskiljaren rinner ej undan som det ska, jag har grävt ner till spridningsröret och det rinner vatten ur det, men marken sväljer det inte nog snabbt.
Vattnet från vattenavskiljaren rinner ej undan som det ska, jag har grävt ner till spridningsröret och det rinner vatten ur det, men marken sväljer det inte nog snabbt.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Beror en del på var i landet du bor, om jag minns tidigare diskussionen här rätt. 30 till 60 tusen, mellan tummen och pekfingret. Kan bli mer om det är knepiga förhållanden.
Redigerat:
Det lät väldigt mycket gent emot det jag hört. runt 15-20 att gräva om.
Ett komplett trekammarsystem med infiltrationsbädd har jag fått priserna 60-80.000 och det är ju i botten det du beskrev att en omgrävning av en bädd skulle kosta.
Ett komplett trekammarsystem med infiltrationsbädd har jag fått priserna 60-80.000 och det är ju i botten det du beskrev att en omgrävning av en bädd skulle kosta.
Betalade 27.000 för komplett bädd men indränkassetter
Arbetet tog 3 dagar.
Arbetet tog 3 dagar.
För ett hushåll, bädden grävdes ut för att fyllas med bättre material (lerjord innan).
Om du har plats på tomten så rekomenderar jag att du gräver en ny bädd och låter den gamla vara kvar i orört skick. Det är inget trevligt jobb att gräva upp den gamla, och ganska dyrt att lämna materialet på deponin.
Men jag hade tänkt att provosorlaga bädden, gräva ca upp bädden runt dräneringsröret ca 300mm på vardera sida hela vägen ner till under makadanstenen. För att sen lägga ny makadamsten för avloppsvattnet att rinna undan i. Hade tänkt detta som en tillfällig lösning, tills kommunen får fingrarna ur arslet och gräver kommunalt avlopp. Detta lär vell fungera nått år i alla fall?
Det har ju inte varit så mycket jobb att gräva det.
Mvh Henrik
Det har ju inte varit så mycket jobb att gräva det.
Mvh Henrik
Klicka här för att svara