När jag bilade upp golvet i badrummet, så körde jag hål på Prisolrören som går från ena väggen, tvärs över golvet och bort till handfatet. Det var bara att såga av och plugga, för att kunna sätta på vattnet igen. Kan man skarva i en ny bit rör för att sedan gjuta in i golvet igen? Känns väl inte helt ok med skarv dold i betongen, men hur gör man annars. Är ju måttligt sugen på att dra nya rör från källaren upp till övervåningen....

Skulle tro att det bästa är att löda ihop rören. Dock så fungerar det förmodligen även att skarva med kopplingar. Innan du gjuter igen så har du ju möjlighet att se om det är tätt.

Ingen dold skarvning är tillåten...

D
Tja... ingen regel utan undantag... gäller inte den regeln nybyggnation? Reparerade just radiatorrör som var ingjutna i vardagsrumsgolvet. Där låg det redan kopplingar/skarvningar och det användes friskt med nya kopplingar vid reparationen. Både VVS-firman och försäkringsbolaget som har varit där och tittar har godkänt det (på specifik fråga), då det handlar om radiatorrör (inte så stor mängd vatten som kan läcka) och reparation av en gammal installation.

Värmerör har inga krav på skarvfritt i nybyggnation heller vad jag vet, men nu verkar det vara tappvattnet.

stiges skrev:
Ingen dold skarvning är tillåten...
suuuck. vad ska han göra då ?
det är inte så att rörpolisen kommer och sparkar in dörren för att man REPARERAR ett rör i golvet , dolda kopplingar ska i största möjliga mån undvikas JA, men ibland går det inte

Löd i hop rören igen inga klämmringar i golvet , det är mitt råd

Löd och glöm. En hårdlödning, rätt gjord, ger upp tidigast när röret är helt väck.

Inget bruk direkt mot röret heller när du gjuter igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.