Vatten & Avlopp
bonnen1: 2 st Koppartrådar som är böjda som ett L fungerar för det mesta , håll dom ifrån varandra i en vilande position i handen . När dom rör sig motvarandra har du en ledning under dig , kan även vara en el ledning mm
Zemerlin: Men du får la göra en liten övergång med en klämring till pex och sedan pexen rätt in i IS kopplingen? eller har du inte plats med det?
AXS: Är väl ändå inga problem att göra rent? Sommarstugans får sig en omgång vartannat år, men då är det mycket järn i vattnet. Spolar bara ur med vatten och kollar så allt är tätt, inte mycket som kan gå fel.
Zemerlin: He he...skall du köra med multigenomföringen i golvet?? =)...kan du inte ta bild på det och visa upp hur du skall fästa genomföringen. Jag tror att du kan skita i att köra med multigenomföringen om jag skall vara helt ärlig eftersom enda anledningen till att använda det är för att få ut en bra vinkel från vägg och rätt cc avstånd med hjälp av en monteringsskena eller om man nu
GunnarM: Behöver nytt lock till vattenbrunnen, och inser att ett i betong kommer att väga bortåt 200 kg. Har någon provat ett gjuta ett i EPS-cement, eventuellt med lite vanlig sten ingjutet för att få barnsäker tyngd? Jag kan egentligen inget om EPS, så alla synpunkter är värdefulla!
prototypen: Kan vara problem om gjutjärnet har grava rostskador men då bör man fortsätta och byta mera. Protte
prototypen: Kan ju vara enklare med en uppgift på tillverkare av denna pjäs, Står den på golvet kan det vara svårt med säkerhetsventilen om vattnet måste uppåt men då får man koppla en slang och ut genom dörren. Protte
prototypen: Låter troligt, lämna det över natten och låt vattnet rinna ner i en 10-litershink så ser du om allt kom ut. Protte
kuse: Ska renovera mitt vardagsrum. Har idag en radiator där vars stålrör går ner i golvet och sedan vidare ner i källaren till pannan under vardagsrummet. Tänkte när jag ändå ska totalrenovera rummet dra nya värmerör och tänkte då samtidigt dra så rören kommer ut ur väggen (ska regla upp väggarna) istället för rakt ner i golvet, är det någon nackdel med detta ?
kuse: Nu har rörkrökaren varit här och fixat och donat. Jag har haft en otrolig tur, mitt expansionskärl på vinden har varit i bruk hela tiden, jag som tog bort "överflödesröret" ut genom taket vid takbytet :( Det har aldrig runnit över skvallerröret. Anledningen till att kärlet var i bruk var att jag hade ett element som gick på hetvatten varför de inte hade klippt förbindelsen till
drakhenke: [citat] har ingen som helst betydelse så vitt jag vet! rören blir iaf lika långa
Andreas5: Filmade rören i plattan och ut mot gatan för drygt ett år sedan innan vi köpte huset (från -54). Kollade med två företag o det ena var märkbart billigare fast då fick man inte sitt avlopp på DVD men det tyckte jag att jag kunde vara utan :) Kändes som att det räckte att de filmade utan att spela in och bara bedömde vad de såg. De sysslade i huvudsak med plastinjektion i gamla rör
Mackan88: finns gråa PP-proppar annars http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10961&art=2088492 och en gumminippel. 110 passar bara i en 110muff, så vill du hålla nere bygghöjden kan du kapa röret jäms med golvet och stoppa i en gumminippel. då bygger det nästan inte upp nått från golvet. (funkar även på gjutjärn) finns även olika sorters täcklock som används under byggtiden för att
Mackan88: höjd på rör vid väggmontage brukar oftast vara 160mm från golv till nedre rörets centrum och 40cc, med kallvattnet underst. Alltså kv på 160mm och vv på 200mm avsättning för avloppsrör genom golv är 100mm från vägg till centrum för tvättställ. (50) För WC beror det på utloppet på wc-stolen, bör vara 50mm fritt mellan vägg och bakkant på cisternen, men 125mm brukar vara
GunnarM: Vi behöver nytt lock till dricksvattensbrunnen! Vi har en murad grävd del med borrhål i botten, diameter 90 cm. Bäst vore nog ett betonglock. Och så frågorna: 1. Vad kan det kosta? Är det värt besväret att gjuta ett eget? 2. Jag har läst att det kan vara bra med ventilation av locket, ett böjt rör som liknar det man har till avluftningen på avloppet, med insektsnät. Är det så,
joflopp: Hmm... Verkar finnas övergångar med klämring i ena änden och R-gänga i andra. Får väl sätta en rörstump mellan T-kopplingen och övergången även om det inte är den snyggaste lösningen. Jag har haft problem med att få tätt när jag använt väldigt korta rörbitar mellan två klämringskopplingar. De har varit så korta att jag tvingats korta av ena stödhylsan för att få plats,
BAS: Det behövs inte så mycket per blandare, men tänk på att du även måste tömma varmvattenberedaren. Du måste spola ur ALLA tappställen. Om du har otur så är det legionella i vattnet, du ska därför akta dig för att andas in eventuella vattendroppar hur små de än är. Förslagsvis kan du lägga en slang från dusch utan duschmunstycke på golvet och låta det sippra direkt ner i
andersmc: Om du hemskt gärna vill veta så är det ju bara att mäta. Fyll ett litermått med din trädgårdsslang medan du tar tiden. Sen är det bara att räkna ut hur mycket vatten det rinner ut på ett givet antal timmar.
Immobil: En frostvakt kombinerat med en invändig frigolitisolering (~ 100 mm) av locket borde stå emot en normal vinter.
Hasselbol: Nej vi har ingen dålig lukt från brunnen. Det som förbryllar mig lite är att jag inte kan hitta någon avluftning nu men avloppssystemet fungerar perfekt.
Nimajneb: Har bott i många länder och det bästa är att alltid lyssna på lokalbefolkningen. Kalken i vattnet gör inte att det smakar sämre, tvärt om. T:änk dock på vilket diskmedel du har i diskmaskin (typ Calgonit) glöm inte saltet, plus att du bör addera antikalkpulver i ditt tvättmedel. Allt finns på närmaste matbutik.
Mattias L.: Är det bubbelbad kan det lägga sig mysigheter i rör och ventiler osv. Brukar gå att blåsa ur detta med program i bubbelbadet. Annars gissar jag på att ni inte fått ihop vattenlåset ordentligt i golvbrunnen.
viktorj: Har ett Rekomat filter mot järn som är en ca 1 m lång tub fylld med olika sorters sand. När den skall backspolas automatiskt får den problem pga en av dom "fjärdrande vingarna" på toppen kärvar. det sitter ca 10 vingar/luckor på toppen som skall öppnas i en viss ordning. men en av dom sitter som berget och man kan med mycket kraft öppna den. men knappas så mekaniken löser det? kan
Zemerlin: En liten uppdatering! Det var hur lätt som helst att byta.. dock så hade inte min blandare någon filterring eller ett grovfilter, utan det fanns bara backventiler där... jäkla skummt att det inte fanns något där, men men, nu sitter det fint och det slår inte längre i rören =) månge tack drakhenke!
T&H: [citat] Bra tips. Japp, jag har också en renslucka precis under och det verkar ju inte så dumt i sammanhanget. Har ännu bara kännt lite lätt på grejorna för att veta att det kommer gå vägen innan jag närmare mig the point for no return.
vojma: Kanske ska förtydliga att min stenkista (den som tar hand om regnvattnet) självklart ligger utanför husets grund. Denna ska dock bort till nästa år för att bytas ut mot PVC-rör. I detta fall så handlar det om så små mängder vatten - max 10 liter/dygn - så var man placerar stenkistan är nog endast av akademisk betydelse.
prototypen: Jag har också RiR och fördelaren under källartaket, väldigt smidigt. Protte
josse872: Det kommer inte ut något vatten i röret som är synligt i skåpet under diskbänken utan det måste vara längre ner vilket jag inte kan komma åt det det sitter en list under skåpet och det är i glipan mellan listen och golvet som det kommer stora pölar vatten och även flera skåp bort är det fuktigt mellan list och golv.
feffe6804: Du har rätt i att det kan bli svårt med att spola med vatten. Det beror på hur man har det kopplat efter pumpen. Jag har fixat så jag har möjlighet till detta. Jag har haft min rostfria 500l hydrofor i 10 år och det enda jag har gjort är att öppna bottenventilen och spolat ut tills det kommer rent vatten. Skiten lägger sig ju på botten.
gaia: Brunt färg är svårt att slå .... grön karamelfärg? Förr kunde man köpa på apoteket en pulver som var antiseptisk ( löses i vatten för behandling av sår) namn Genciana-blått --- riktigt stark blå fiolett pigment. Kanske finns att få idag? Fyll den inte i badkaret för den färgar stark. Strö pulver i vasken och spola. kanske kan du spåra lukt i stället? Ättika ell klorin och