67 873 läst ·
26 svar
68k läst
26 svar
Köksavlopp, diskhon fylls upp fort och rinner ut sakta.
Hej!
Har problem, som trådrubriken säger.
Vad jag har gjort är:
* Kört ner högtryckstvätt med hetvatten ner i avloppsstammen.
* Tagit ner alla rör och rengjort allt så bra jag kan.
En hel del "godis" lossnade från samtliga rör.
Där det satt som mest skit och igensatt var det lilla röret som går från "översvämmningshålet" i diskhon ut till vattenlåset, ni vet vad jag menar va? Det var helt igensatt. Dock helt rent nu.
Trots dessa åtgärder, ingen förbättring. Köket är nytt sen April -08 och har fungerat perfekt sedan dess, problem har blivit värre och värrre så att säga, alltså inget plötsligt stopp.
Eftersom jag har gjort allt jag kan med rengörning av rören så misstänker jag att vattenlåset är "trasigt", hur nu ett vattenlås kan gå sönder?
Det räcker att jag slänger in 3-4dl vatten så fylls hon upp...eftersom det är så lite vatten som behövs misstänker jag då vattenlåset.
Det är ett vattenlås med tillhörande rör från IKEA, namnet är ATLANT, tror jag.
Jag sitter i telefonkö hos IKEA nu, ska se vad de säger om detta...
Vad tror ni? Kan det vara något annat? Trasigt vattenlås är inget jag har hört talas om...men det är ju IKEA...
EDIT: Jag har även använt rensfjäder, utan stopp eller motstånd cirka 7m ner.
Har problem, som trådrubriken säger.
Vad jag har gjort är:
* Kört ner högtryckstvätt med hetvatten ner i avloppsstammen.
* Tagit ner alla rör och rengjort allt så bra jag kan.
En hel del "godis" lossnade från samtliga rör.
Där det satt som mest skit och igensatt var det lilla röret som går från "översvämmningshålet" i diskhon ut till vattenlåset, ni vet vad jag menar va? Det var helt igensatt. Dock helt rent nu.
Trots dessa åtgärder, ingen förbättring. Köket är nytt sen April -08 och har fungerat perfekt sedan dess, problem har blivit värre och värrre så att säga, alltså inget plötsligt stopp.
Eftersom jag har gjort allt jag kan med rengörning av rören så misstänker jag att vattenlåset är "trasigt", hur nu ett vattenlås kan gå sönder?
Det räcker att jag slänger in 3-4dl vatten så fylls hon upp...eftersom det är så lite vatten som behövs misstänker jag då vattenlåset.
Det är ett vattenlås med tillhörande rör från IKEA, namnet är ATLANT, tror jag.
Jag sitter i telefonkö hos IKEA nu, ska se vad de säger om detta...
Vad tror ni? Kan det vara något annat? Trasigt vattenlås är inget jag har hört talas om...men det är ju IKEA...
EDIT: Jag har även använt rensfjäder, utan stopp eller motstånd cirka 7m ner.
Redigerat:
Har du skruvat loss "koppen" som sitter fast under diskhon? I den brukar det samlas skräp för mig. Brukar spola med varmt vatten utan silen och köra ner en potatissticka och vispa runt lite. Löser problemet ett tag. Sambon har en tendens att inte sätta i silen ordentligt, och då samlas potatisskal etc därnere.
Ja, som sagt, allting är rengjort så väl jag kan.
Nu har jag plockat ner vattenlåset igen samt alla rör.
Och "simulerat" diskhonsvattenlås och rör genom att spola från tvättstugansblandare rätt ner i skålen som är precis under diskhon.
Om nu vattenlåset var trasigt borde denna skål fyllas upp...dock är det fullt flöde...
Vad fan är det frågan om? Har jag en ond ande i köksavloppet?
Fattar ingenting, ingen vits att åka till IKEA om vattenlåset fungerar och det verkar det ju göra...
Nu har jag plockat ner vattenlåset igen samt alla rör.
Och "simulerat" diskhonsvattenlås och rör genom att spola från tvättstugansblandare rätt ner i skålen som är precis under diskhon.
Om nu vattenlåset var trasigt borde denna skål fyllas upp...dock är det fullt flöde...
Vad fan är det frågan om? Har jag en ond ande i köksavloppet?
Fattar ingenting, ingen vits att åka till IKEA om vattenlåset fungerar och det verkar det ju göra...
Det vet jag inte, bra fråga!byggare henke skrev:
Och är detta isåfall något som plötsligt uppkommer? Det har ju fungerat bra sedan April -08.
* Hur undersöker jag det?
* Hur åtgärdar jag det?
Tacksam för svar!
Kan mycket väl vara avluftningsproblem, eftersom det inte finns något annat kvar att felsöka...
Någon som har en aning om vad det kan vara? Jag kan inte göra så mycket mer själv nu känner jag. Jag får ringa en VA gubbe helt enkelt om ingen kommer med något bra tips...
Kanske borde ringa en häxdoktor. Avloppet måste vara hemsökt alltså, aldrig varit med om något så här sjukt...
Kanske borde ringa en häxdoktor. Avloppet måste vara hemsökt alltså, aldrig varit med om något så här sjukt...
Låter väldigt mysko....
Du har inte fått "baklut" på något av rören i vattenlåset?
Å andra sidan borde det varit så sedan början då, och det får vara kraftigt lut också..
Hittar ingen bild på IKEA, så jag vet inte hur det ser ut...
Annar spola direkt ner i stammen med en handduk som tätning, för att se om det fyller upp där...
Luftningen på avloppet brukar gå upp i ett rör i ventilationshuv (eller för sig själv) på taket på huset. Det är det röret som luktar mest illa.
//Daniel
Du har inte fått "baklut" på något av rören i vattenlåset?
Å andra sidan borde det varit så sedan början då, och det får vara kraftigt lut också..
Hittar ingen bild på IKEA, så jag vet inte hur det ser ut...
Annar spola direkt ner i stammen med en handduk som tätning, för att se om det fyller upp där...
Luftningen på avloppet brukar gå upp i ett rör i ventilationshuv (eller för sig själv) på taket på huset. Det är det röret som luktar mest illa.
//Daniel
En liten update:
* Bild * http://inte100.se/bilder/va/1.jpg
1. Har nu satt tillbaka vattenlås och alla rör till diskhon. Kör jag nu röret(som ska gå ner i avloppet vid plattan) ner i en hink, så är det fullt flöde! Diskhon fylls inte upp.
2. Trycker jag sedan ner avloppsröret i plattan, så dröjer det inte länge förrän det svämmer över vid diskmaskinskoppling, den har jag inte satt dit än, Lättare att ha den borta när man testar.
3. Häller jag sedan vatten rätt ner i avloppsröret vid plattan, så kommer det inte upp något vatten.
Jag ska testa att ta slangen rätt ner i avloppet och täta med en trasa.
Men det mest troliga är någon form av över eller undertryck. Något avluftningsrör har jag inte hittat??
* Bild * http://inte100.se/bilder/va/1.jpg
1. Har nu satt tillbaka vattenlås och alla rör till diskhon. Kör jag nu röret(som ska gå ner i avloppet vid plattan) ner i en hink, så är det fullt flöde! Diskhon fylls inte upp.
2. Trycker jag sedan ner avloppsröret i plattan, så dröjer det inte länge förrän det svämmer över vid diskmaskinskoppling, den har jag inte satt dit än, Lättare att ha den borta när man testar.
3. Häller jag sedan vatten rätt ner i avloppsröret vid plattan, så kommer det inte upp något vatten.
Jag ska testa att ta slangen rätt ner i avloppet och täta med en trasa.
Men det mest troliga är någon form av över eller undertryck. Något avluftningsrör har jag inte hittat??
Har samma problem,hade det ska jag skriva för jag fann stoppet,det satt i ena koppen fast jag tyckte att jag kollat allt....provade att spola som du tänker direkt ner efter koppen,det var inga problem,provade sedan att spola utan kopp...Inga problem..Då undrar man lite
Hittade stoppet några dagar senare när jag var lite lugnare i sinnet...Felet var att den såg annorlunda ut invändigt o var full med gegga....missade det minst 3 ggr.....
skäms att säga det men jag är badrumsbyggare
visserligen ingen vvs-are men ändock!
Hoppas du hittar stoppet!
skäms att säga det men jag är badrumsbyggare
Hoppas du hittar stoppet!
Fast nu är det ju fullt flöde ner i hinken, via vattenlås och alla rör som det ska vara.Pagno skrev:
Sätter jag sedan ner det raka röret, jag ser precis rakt igenom detta och det är så rent det kan bli, ner i avloppet vid plattan, så fylls hon upp efter väldigt kort stund. Jag uppskattar högst 5dl innan det tar stopp. Måste ju innebära att det finns ett över eller undertryck någonstans. Vad beror det på? Hur åtgärda?
Otroligt skumt.
Vad händer om du täpper till diskmaskinsanslutningen och spolar vatten i hon? Fylls den upp eller börjar det ta undan? Testat att hålla för bräddavloppet och härja lite med en vaskrensare när det står vatten i hon?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Låter som stopp i avloppet, luften kommer inte UT i närmsta brunnen, lyft på locket och kolla, jag har liknande "fel" ung varje månad och då är det tätt i ledningen till brunnen (en generalspolning räcker för min del)
Protte
Protte