Vår hydrofortankt står i ett isolerat rum i ett stall men nu finns det inte några djur kvar och värmen skulle helst stängas av. Hur gör man tanken frysokänslig billigast (ur energiförbruknings synvinkel)? Rummet är ca 20kvadrat och gissningsvis dåligt isolerat. Vi bor i höjd med Stockholm och tempen är väl inte under nollan speciellt många månader per år. Alternativen jag vet är ett värmeelement i rummet eller någon typ av värmekabel runt tanken och sen isolering på det.

Finns det fler alternativ? Vad rekomenderas?

Om man kör med värmekabel, viken typ av kabel bör det då vara? Effekt?

Tanken är gissningsvis ca 40-50cm diameter och ca 100cm hög. Galvad tank.

Bygg en lös hydda runt tanken och sedan ett pyttelitet element, "frostvakt", i den.

Även mitt råd bygg in den i ett litet "rum"och sätt en liten billig frostvakt

Annars räcker sån värmekabel om man isolerar hydroforen. Du har väl även ledning TILL hydroforen som behöver lite frostskydd.

Sitter i samma skit själv, hydrofor i ladugård och inga djur :( Tänkt isolera av utrymmet men ej helt lätt iom att rörerna går till flera hus ifrån detta rum. Man vill ju bara riva och bygga nytt :rolleyes:

v-g skrev:
Annars räcker sån värmekabel om man isolerar hydroforen. Du har väl även ledning TILL hydroforen som behöver lite frostskydd.
Absolut, jag måste värma inkommande PEM ochså. Hur menar du att jag ska göra? En värmekabel runt tanken och en kabel inne i inkommande rör? (Kabel i inkommande måste gå inne i röret för den går grunt på utsidan av väggen)

Ja eller dra kabeln genom tanken bara. Linda in ett par varv som bara ligger på botten så borde det ju klara sig.

v-g skrev:
Ja eller dra kabeln genom tanken bara. Linda in ett par varv som bara ligger på botten så borde det ju klara sig.
Aha, ok, jag ska kolla om det är möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.