prototypen skrev:
Låter som stopp i avloppet, luften kommer inte UT i närmsta brunnen, lyft på locket och kolla,
Protte
Min villa är kommunalt ansluten till vatten/avlopp.
Eller vilket lock menar du, den ute i gatan har väl kommunen hand om. Och isåfall borde vi vara fler som har problem?

Tack för din input.

Japp... den i gatan är (oftast) kommunens.
Alla rör fram till gatan är "dina" = ditt ansvar...

Men du borde ha en spolbrunn i trädgården mellan huskropp och gata.
Är huset gammalt kan det finnas mycket över brunnen, jag hade som tur är bara 30 cm grus, jord och gräs.
Grannen hade ett äppelträd rakt ovanför sin.
Inga husritningar som du kan kolla på?
Om jag inte minns fel tog inte kommunen nåt betalt för anvisning av brunn på tomt,
sen om det var för att det var mor och far´s granne som gjorde anvisningen till mig eller om det är så till alla vete sjutton.:confused:

//Daniel

Falcen skrev:
EDIT: Jag har även använt rensfjäder, utan stopp eller motstånd cirka 7m ner.
Kom just på!!!
Har ju haft samma skit med mitt avlopp för nåt år sen...
Rensfjäder körde jag också med utan stopp eller motstånd, men vattnet fortsatte att rinna trögt.

Snackade med min granne som sa att fett och annat skit som man spolar av från tallrikar, stekjärn, grytor osv. täpper igen rören ungefär som en blodpropp.
Fortfarande mjukt och genomträngligt, men inte lika bra som ett rent rör.
Lånade hem en rörspolare (kompressor på vagn med slang och munstycke) från hans jobb och började spola med varmt vatten.
Proppen släppte så småningom och har haft "fritt fall" i diskhon sen dess.

Spolslang kan du ju köpa till högtryckstvätten också... Så behöver du inte låna av min granne!;)
Rensfjädern har jag för övrigt kastat så långt det gick!

//Daniel

Ok, en liten update är väl på sin plats.
Efter att ha ägnat gårdagens eftermiddag och kväll åt att trycka ner trädgårdsslangen ner i avloppet och varvat med lite bra diskmedel är problemet med att hon fylls upp delvis borta och det rinner undan riktigt fort.

Man såg tydligt gul gegga efter att ha "hackat" mig fram med slangen.
Första 5-6 gångerna fylldes avloppsröret upp med denna gula gegga och jag fick då avbryta. Eftersom frugan jobbade så var någon tvungen att stänga av vattnet...Min drygt 2-årige son satt i tvättstugan och när pappa säger stäng av, tryck ner denna spaken på blandaren. Han missade en av sex gånger och då blev det lite geggigt på plattan. Men inte så farligt. Så det var ju kul för han att vara med lite :)

Iaf, efter 5-6 eller 7:e spolningen så såg jag att vattnet som kröp upp var klart och fint, ingen gul gegga iaf. Sen fullt tryck och tätade runt avloppsröret i plattan. Och vips så var det flöde igen.

Om detta återkommer inom 6 månader, så kommer jag ringa spolbil eller någon med riktigt hetvatten agg.
Detta tänker jag inte hålla på med 2 gånger om året...den saken är helt klar.

Ett stort tack för all input till er som deltagit i tråden!!

• Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Hehe. Det här problemet känner jag igen från ett annat forum. ;) Gött att det fixade sig.

Jocke

Nu är problemet åter tillbaka. Och den här gången har jag varit lat så jag har inte brytt mig förrän typ idag. När min diskmaskin nu tömmer så stiger hon upp till max och jag måste vara där med en kastrull jävel för att förhindra en översvämning. Fy fan.

Så nu har jag ringt en gubbe som tydligen kan göra detta med kort varsel, redan imorgon.

Ett par saker jag undrar över. Han skulle tydligen gå från insidan och då trycka bort denna klump eller klumpar som slammat igen.

Killen har inte hetvatten aggregat. Det kommer spolas kall vatten alltså och han skulle ha en 15m slang med någon "dysa" där framme. Han pratade också om att han hade 80 kilos tryck...

1. Hur bra kommer det att fungera? Kallvatten mitt i vintern? Jag har en kall platta på mark för övrigt.

2. Vilka missöden kan inträffa?

Jag är tvungen att ta den här killen, för nu är det alltså totalt stop, mer eller mindre.

Tacksam för svar. Gärna från någon som kör spolbil etc

Vi hade precis samma problem!

Vi har ett hus ifrån 1908 med givetvis gamla avloppledningar i källare.

Vi spolade ett antal gånger med högtryck och det blev bra men det kom tillbaka efter några månader.

Tillslut så bilades golvet upp och alla rör byttes ut. Jag trodde dessa skulle vara relativt rena efter alla högtrycksomgångar, men FY fasiken!!!

Nu är det i alla fall nya rör i "plast" och problemet är som bortspolat!

Ja, vad bra. Men mitt hus är inte 100 år än...
Utan byggt 1975 och har troligen helt annat rörmaterial. Så något golv ska väl inte behöva bilas, än.

Mer input på mina frågor någon?

Killen har inte hetvatten aggregat. Det kommer spolas kall vatten alltså och han skulle ha en 15m slang med någon "dysa" där framme. Han pratade också om att han hade 80 kilos tryck...

1. Hur bra kommer det att fungera? Kallvatten mitt i vintern? Jag har en kall platta på mark för övrigt.

2. Vilka missöden kan inträffa?

Jag är tvungen att ta den här killen, för nu är det alltså totalt stop, mer eller mindre.

Tacksam för svar. Gärna från någon som kör spolbil etc

När jag spolat hemma kommer det en spolbil med kompressor och vatten i bilen. De rullar ut lämplig tjocklek på slang och skjuter ned den i avloppet. I spetsen på slangen sitter ett "munstycke" som både drar slangen framåt (genom att spola strålar bakåt) samt sndra strålar framåt som spolar rent röret. Sen kör kompressorn fullt tryck i slangen och man skjuter den vidare i röret. Risken finns att det kommer upp vatten ur avloppet innan man kommit förbi stoppet....

Om det finns spolluckor på stammen eller spolbrunn kan man ibland gå "bakifrån" mot stoppet.

Risken man tar är att om det är sköra rör så kan de gå sönder. Tror inte det är vanligt, men på 70-talet fanns det ett tunnt pvc-rör som blev sprött med tiden...

Nu har iaf gubben varit här. Ett sånt jävla tryck det är alltså(nästan i klass med en brandbil)
50-70l vatten per minut sköt han ner så nu är det iaf rent minst 15-20m framåt.
Han körde också med en sådan dysa.

En sån virvel i en ho har jag aldrig sett, någonstans :wow:
Fan vad bra alltså!

800:-, tack för det! d^_^b

Det var billigt! Kollegan fick samma sak gjord för ett par dagar sen. 1500:- för 15min arbete (Stockholm)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.