Jag skulle gissa på ett elektriskt fel snarare än ett mekaniskt. Kolla över kopplingarna.

Om det inte är direkt kortis skall motorskyddet lösa ut innan säkringen går.

Ett korrekt fungerande motorskydd skall lösa ut innan motorn blivit så varm att den tar skada. Vid fasbortfall under drift eller om motorn inte startar, skall skyddet lösa ut inom 20 sek.

P
Idag bytte jag säkring och skiftade två faser för att få pumpen att gå åt andra hållet. Direkt vid start lät inte pumpen bra och det märktes att den gick mycket tungt. Den gick nog maximalt fem sekunder varefter en säkring gick och motorskyddet följde efter och löste ut.

Manometern på hydroforen hade inte rört sig, så där är det tätt. Alltid nått. :)

El-fel. Hmm. Jag vet inte jag. Det borde ha visat sig mycket tidigare. Installationen och även säkringsskåpet är fräscht. Dock helt klart är det värt en översyn om utifall att. Anslutningen till pumpen är också helt klart värd att ta en titt på.

Dock lutar det åt en ny pump i alla fall.

Surt, trist att pumpen krånglalr för dig, men å andra sidan ser den ju ut att ha några år på nacken och börjar väl bli trött och sliten ;).
Du behöver inte oroa dig för att borrhålet ska sättas igen för att du tar ut lite vatten.
Om du ska köpa en ny ejektorpump från Grundfos så var beredd på att det blir lite extra rörmokeri eftersom Grundfos har flyttat anslutningen till hydroforen från pumphusets överdel till dess nederdel. Tryck och evakueringsslang sitter dock på samma ställen som tidigare. Du löser inkopplingen enklast med en flexibel tryckslang.
Fästena mot golvet är också ändrade. Allt för att undelätta ett utbyte :D

Har du funderat på alternativet att använda en djupvattenpump? Utan att veta dagspriserna så gissar jag på att det är ngt billigare än ejektorpump. Framförallt slipper man krånglet med ejektorpump som går torrt och måste luftas.
Själv är jag helnöjd efter att ha gjort det bytet!

Köp en beg. på Blocket. Brukar alltid finnas några som övergått till kommunalt vatten

P
Rinkaby rör har visst något uppgraderingskit som underlättar byte.

Jag laddade ner och kikade i databladet för CR pumparna. Det finns sanneligen en uppsjö av varianter. Databladet kommer väl till hands då jag letar ny pump eller beggad pump.

Den gamla kanske jag fixar till och säljer bort på något byggloppis för nästan ingenting.

Jovisst har jag funderat på en djupvattenpump. Bl.a för att slippa oljudet. Nackdelen är ju att man måste upp med all slang. Dessutom är tomten just nu full med lera och bergspräckarkillarna far fram och åter med sina SUV:ar. Inte bästa läget.

Det praktiska med en ejektorpump i källaren är ju att man kan titta till den då och då och få en uppfattning om den funkar som den ska eller inte. Efter att fått in snitsen vad gäller luftning så känns inte det så betungande.

Vad beträffande blocket så hittade jag faktiskt ett par stycken CR 16 pumpar i närområdet. Tänkbart lite för stora. Bl.a. måste jag säkra om från 10 till 16 A så dom går nog bort. Det borde nog dyka upp en och annan lite då och då.

Tror inte du behöver oroa dig för luftningen i framtiden. Min gamla ejektorpump hade stått i 6-7 år innan jag drog igång den och den gick som en klocka. Problemet med den vara att den började bli sliten och läckte vatten vid axeln till motorn. Jag höll aldrig på att lufta vare sig den gamla eller nya pumpen.
Alla CR-typ pumpar är inte ejektorpumpar. Grundfos hemsida är ganska svåröverskådlig. Det finns CR-pumpar som är tryckstegringspumpar och "vanliga" pumpar.
Min nya CR5 ejektorpump är 3-fas och avsäkrad med 10 A tröga säkringar. Har för mig att motorn är på 2,2 kW. Detta ger en ström på ca 6-7 A.

Redigerat:
pärson, det bör klara sig med 10A trög

Patrik Es exempel
3-fas => I = P/(U x sqrt 3)
P = 2,2 kW = 3 hk, vilket är en ganska stor motor.
U= 400 V

=> I = 2200/(400 x 1,73) = 3,2 A

Startströmmen är ca 5 ggr så hög, men en trög säkring tål under en kort tid flera gånger märkströmmen.

P
CR 16-70 pumpen är på 7,5 kW och har en "Full Load Current" på 15,2 A . Lite "overkill" kanske.

Har hittat en annan CRN 2-220. 2,2 kW och klarar höga tryck, men den verkar inte pumpa så stor mängd per tidsenhet. Lagom storlek på motorn.

Hur vet man att det är rätt typ av pump? "Vertical Multistage Centrifugal Pumps" Då jag tittar i tabellen "Overview of Applications" så tycks det inte finnas något som riktigt matchar. Ska kika om jag kan hitta CR-5:an i något datablad för att jämföra.

CR-90. Uj. För den som vill pumpa mycket vatten. Flera tiotals kubik per timme.

Kolla på Rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/
Där står vilkenen CR5 som ersätter vilken CPE.

CR16 är overkill. Ejektorn kommer aldrig kunna leverera i pariet med de siffror du ser. Alla dessa pumpar är Vertical Multistage Centrifugal Pumps. Pumpen tar in vatten från ejektorn längst ned. Ett antal ringar upp sitter uttaget för att skicka ner vatten till ejektorn. Hur många ringar upp beror på vilket djup den skall kunna pumpa från.Ett visst antal ringar över ejektoruttaget sitter uttaget till hydrofor/press. Det vattentryck som pumpen kan lev till hydofor/press beror i princip av antalet ringar mellan uttaget som driver ejektorn och uttaget till hydroforen. Jag tror att detta är lika mellan pumparna, det som skilljer är från vilket djup de kan pumpa. Men, trycket ut till hydroforen beror nog i viss mån på nivån i brunnen, vilket även är afllet för en dränkbar pump.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.