31 569 läst ·
18 svar
32k läst
18 svar
50mm eller 75mm till köksavlopp
Skulle nog sätta ett vattenlås även på denna avgreningen oxå.
Jo, antagligen en ännu bättre idé eftersom "min" lösning inte är direkt lätt inspekterbar (därav våtrumsgukkan överallt!)MathiasS skrev:Borde man inte kunna klara sig från detta med gurgel bara genom att ha ett egen förgrening till diskmaskinens anslutning - det skulle ju vara lite lättare än att ha ett helt eget rör till maskinen. Jag har själv börjat störa mig på gurglet (kan det ha blivit mer gurgel med åren tro?) och funderar på lösning. Enklast är antagligen ett y-kors direkt vid golvet där diskhosystemet nu ansluts. Påavgreningen ansluts slangen från diskmaskinen direkt utan vattenlås (maskinen har väl ett vattenlås i sig eftersom den inte blir helt tom på vatten?).
Vad tros om det?
Viktigt är nog att diskmaskinsslangen övre del är högre än botten där vattnet blir kvar (vattenlåset), blir till att dra slangen i en båge om man har upphöjd maskin som jag!
Hakar på den här gamla tråden, jag håller på att dra om avloppet när vi bygger nytt kök och funderar på detta med egen förgrening till diskmaskinen, idag har jag dragit upp en stam till köksavloppet och på denna planerade jag att ansluta diskbänkens vattenlås etc (och på detta kommer ju sen diskmaskinen anslutas) Men man skulle kanske satsa på att först sätta en avgrening till ett nytt vattenlås som man ansluter diskmaskinen till och sen ansluta diskbänken för sig själv? Värt arbetet?
Ja! Jag har själv fundera på att dra om mitt avlopp på grund av gurglandet... Jag vågar nästan inte köra maskinen på natten med tanke på att grabben sover i rummet bredvid köket.
Ska dra om det när allt annat är färdigt... så kanske om 5-10 år
Ska dra om det när allt annat är färdigt... så kanske om 5-10 år
Klicka här för att svara