P
Efter att ha grejat lite med byte av en tryckströmbrytare så har jag nog ställt till det. Pumpen lyckas inte få upp något vatten.

Pumpen är en Grundfoss CPES 3-80 ejektorpump, men jag tror motorn efter en tid ersatts. Dels matchar inte färgerna (det som är kvar) och motorkåpan har beteckningen CP 3.97.

Efter pumpen sitter tryckströmbrytaren, därefter en ventil, sedan en kran och slutligen hydropressen. Dessutom går ett annat rör iväg till varmvattenberedaren.

Hur länge jag än körde fick jag inte upp något tryck i hydropressen. Jag stängde då kranarna och öppnade ventilen. Vad jag förstår bör det ju pumpa ut vatten. Icke. Som bäst gurglade det lite.

Antingen har jag släppt in luft i systemet eller så har bottenventilen gett upp.

Det är en massa nipplar på pumpen, men dom jag lite tafatt skruvat på har varit smörjnipplar. Istället för att fortsätta sabotera kollade jag runt här och hittade finfina beskrivningar på hur man luftar systemet.

Dock vad jag inte har koll på är just var på den här pumpen jag går lös. Någon som vet?

Tack på förhand.

• P9271765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P9271766.jpg
    Skapa konto
  • P9271767.jpg
    Skapa konto
Det skall nog inte vara så svårt att få igång den igen. Det är nästan oundvikligt att pumpen "tappar vattnet" när du öppnar på trycksidan.

Om jag förstår din beskriving rätt så kan du inte stänga av mellan pump och tryckströmbrytare, vilket gör att pumpen kommer slå till och från under luftningen

I nedan tråd en bit ned finns en länk till en beskrivning. Frågeställaren hittade själv en metod som beskrivs längre ned i tråden.
Jag tycker dock att du skall följa min beskrivning och rådet att kortsluta kontakterna tryckströmbrytaren (se tråden) under luftningen eftersom detta underlättar luftningen.

Min erfarenhet är att det går åt ca 2 - 3 liter vatten att få igång pumen igen.

Du skall fylla vatten i "burken" under mässingslocket vid den nedre grövre slangen. Locket syns tydligt på första bilden.
Luftningsnippeln (av mässing) syns under kabeln på bild 2 och 3.

Eftersom du bytt tryckströmbrytaren, så kolla att pumpen går åt rätt håll, Det brukar finnas en pil på pumphuset alldeles under motorn. Jag vill annars minnas att det är medsols uppifrån sett. Om det är fel, så skifta (byt plats på) två av de tre inkommande faserna på tryckströmbrytaren.

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/126652-igangsaettning-av-ejektorpump.html

Redigerat:
P
Alldeles lysande! Tack!

Ovanpå motorkåpan finns en tydlig pil som visar rotationsriktningen. Helt klart måste jag kolla att motorn går åt rätt håll.

P
En liten uppdatering.

Då motoraxeln är synlig var det inga problem att kolla rotationsriktningen. Uppenbarligen rätt kopplat.

Avluftningen däremot var inte lika enkel att fixa.

Jag stängde kranen till hydropressen och även den andra kranen som sitter på röret som kommer från vvb:n. Därefter öppnade jag luftningsnippeln lite, men mässingslocket för påfyllning satt stenhårt fast. Jag slet så att rörtång bångnade.

Om det hade funnits plats att slänga på ett förlängningsskaft skulle det säkerligen gå att få upp den. Tyvärr är man omringad av allehanda rör, vvb:n, hydropressen och en vägg. Istället fick jag fatt på en skiftnyckel och en slägga. Knackade lite en stund och provade sen att dra med rörtången. Nix. Den sitter.

Det måste gå på något annat sätt tänkte jag och hade något i bakhuvudet jag läst från forumet, någon som fyllt genom luftningsnippeln.

Sagt och gjort, luftningsnippeln åkte av och en hink fram. Därefter slog jag till strömmen.

Syndaflod!

Pumpen drog ut en stråle med bra tryck ut genom avluftningshålet. Så kraftigt att jag nära nog tappade hinken. Okay?

Pumpen får alltså upp vatten utan problem men ändå får den inte in något i hydropressen.

Jag ska prova och mecka lite till och se om jag kan få kläm på det.

Hmm verkar vådligt.
Jag skulle nog ha skruvar tillbaka luftningskruven (ett halvt varv öppen räcker) innan jag startat pumpen.

Det brukar ta ca 10 -20 sek innan luftningsventilen slutar spotta luft så att det bara kommer vatten i en stadig stråle..

P
Nja. Det var inte så farligt, men väl så blött.

P
Efter mycket om och men tog jag itu med pumpen.... dock utan toppenresultat än så länge.

Då påfyllningslocket satt som berget och omöjligt gick att rubba utan åverkan så fick jag byta taktik. Drog på lite 5-56 vid varje besök och efter en vecka så minnsann då gick locket upp så snällt. Nu är väl 5-56 kanske inte det bästa att blanda i dricksvattnet... men men.

Jag tror jag fått lite snits på det hela om än inte till 100%. I början gick det i bra mycket vatten och jag misstänkte att bottenventilen pajjat. Dock blev det helt plöstligt alldeles överfullt och då jag tömt lite vatten via luftnippeln så sjönk vattnet undan med samma mängd. Då jag stängde nippeln så låg nivån i påfyllningskoppen stilla.

Trots detta lyckas jag inte få upp något tryck. Antingen har jag missat något eller så är pumpen kass eller så möjligen är det en luftficka någonstans som jag inte fått bort. Hur vet man vilket?

Värt att notera är att jag vi ett tillfälle ledsnade på att sitta vid pumpen och avbröt det hela för att ta itu med det vid ett senare tillfälle. Strax efter jag skruvat på locket hörde jag ett rejält bubblande varefter det började pysa ut luft vid gängorna på påfyllningslocket. Det tycks ju tyda på att jag jobbat ner en hel del luft i systemet som nu ville komma tillbaka?

Jag är lite fundersam över rotationsriktningen. Pilen på motorn visar att den ska gå moturs, vilket den också gör. Dock verkar motordelen nyare än själva pumpen.

Kolla om du inte hittar en pil på pumphuset nedanför motorn. Motor du har är från 60-talet, så i så fall skulle pumpen vara äldre än så. Vi har en 1970 eller 71, med en modenare Trige Titan-motor som har små kylflänsar på statordelen och saknar luftningsnäsor på ovansidan.

Pumpen finns på landet så jag kan inte kolla, men jag skulle gissa på medurs uppifrån sett. Med "burken fylld, så skall pumpen bygga upp tryck på nolltid så att det sprutar ur luftningsventilen.

Jag tror den går åt fel håll, men det vore konstigt om de byt rotationsrikning på senare årsmodeller av pumpen. Skifta två faser och kolla.

P
Det är ju minimalt med pyssel att skifta så jag ska prova det. Har planerat in ett pass med pumpen imorgon.

Det kommer ju bra med vatten ur luftnippeln. Inga problem där.

Pumpen är ju iofs gammal, men den funkade faktiskt alldeles utmärkt innan jag började skruva så det känns ju dumt att slänga ut den bara därför. Felet är säkerligen min egen brist på erfarenhet av dylika pumpar. Ett par timmars extra strul får man nog räkna med första gången. :)

Luftningsnippeln skall stå öppen ca 1/2 varv och pumpen skall gå under hela luftningsprocedurren. Full i burken om nivån sjunker. Det kan bubbla över lite i burken om det kommer luft, så någon liter på golvet får man räkna med.

Under luftningen cirkulerar pumpen bara vattnet via ejektorn det enda som pumpas i egentlig mening är det du tappar via luftningen.

Om systemet funkar så skall det till slut bli helt vattenfyllt, dvs du kan/behöver inte fylla mer och strålen från luftningen är stadig (Idetta läge tas det vatten som kommer i luftningen från brunnen). Då är det dags att skruva på locket på burken (du behöver inte dra åt än) stänga luftningen och sakta öppna mot hydrofor/hydropress.

Redigerat:
P
Nu är jag igång och tjatar om min pump igen.

Ett av problemen jag haft har varit att det suger torrt i påfyllningskoppen varför en hel del luft jobbas ner. Efter ett tag börjar nivån i koppen svaja, strålen från luftnippeln skvallrar om att trycket är lågt. Då jag stänger av i det här läget bubblar det upp rejält med luft.

Dock kan jag med lite tålamod få pumpen att bygga tryck och hämta upp vatten. Då det kan bli rejält blött på golvet har jag funnit att 'olle45's metod funkar bra för att eliminera merparten av allt spill. I dunken kan jag se att nivån stiger.

Tyvärr har jag bara vid ett enda unikt tillfälle nått 4 kg och fått tryckströmbrytaren att slå ifrån. Jag var lite för het på gröten och öppnade troligen lite för mycket till hydroforen. Tillbaks på ruta ett.

Slutsatsen är att något måste vara galet. Jag ska prova att sänka frånslagstrycket på tryckströmbrytaren och se vad som händer. Kan tänka mig att det är något läckage någonstans. Ska se över det till helgen.

Jag får tacka för alla tips jag fått. Helt klart mycket värdefullt.

Hej,
kan inte riktigt förstå var luften skulle komma ifrån? Fick du inte igång pumpen sist?
Hur djup är din brunn? vad har du för tillrinning i brunnen?
Jag bytte själv min Grundfos ejektorpump förra året och hade inga problem att få igång den igen efter bytet. Vattnet i sug och tryck slangen sjunker ju aldrig under vattenytan i borrhålet så några större mängder ska du inte behöva fylla på.
I somras sinade min brunn, men efter att ha stängt av pumpen och låtit den stå över natten kom allt igång igen som det skulle.
På min gamla pump hade pumpfirman som installerat den satt en nippel och slanganslutning på påfyllningskoppen. Detta underlättar ju när man ska köra igång pumpen.
Så himla kinkigt är det inte med lite luft i pumpen. Det viktiga är att du fyller upp systemet (slangar och pumphus) med vatten innan pumpen körs igång. Den sista ev luften kan du släppa ut dagen efter. Om du kollar på Grundfos hemsida kan du efter lite letande hitta instruktioner till Ejektorpumpar. Där står hur man driftsätter dem. Principen är den samma idag som då din pump tillverkades.
Tänk på att pumpen kanske inte klarar att köra upp till 4 bars tryck när vattennivån i borrhålet sjunker. Är pumpen sliten får den ännu svårare att komma upp i höga tryck. Jag fick rådet att köra mellan 2 och 4 bar, men eftersom min brunn har dålig tillrinning kör jag bara 1,8-3 bar för att inte pumpen ska få gå onödigt mycket. Det är höjdskillnaden mellan vattenytan i borrhålet och pumpen som räknas. Hur djupt ejektorn sitter spelar ingen roll.
Ex: Om det är 50 m ned till vattenytan och du ska ha 4 bar (ca 40 m vattenpelare) i hydroforen måste pumpen klara att pumpa 90 m. Vid så stor höjd sjunker också flödet från pumpen. Ett normalt borrhål räknar man har ca 10 liter vatten per meter.
Se också till att ha ordentligt med luft i hydroforen. Ca 1/3 luft är en bra nivå.

Edit: från typbetckningen (CPES 3-80) på din pump kan det vara så att 4 bar är för mycket. Jag har för mig att sista siffran motsvarar max tryckhöjd. I detta fall ca 80 m vattenpelare. Min förra pump hade -120 på slutet. Idag heter motsvarande pump CR5-15 DW.

Redigerat:
P
Nix. Pumpen är inte igång.

Jag har pysslat med den av och till då jag tagit paus från dräneringsprojektet så vid vissa tillfällen har det väl varit lite halvhjärtade försök, men jag ska se till att ta mig tid i helgen. Har några kubikmeter spräckt sten som ska forslas bort också.

Vi bor inte permanent i huset ännu plus att vi fortfarande har sommarvattnet så för tillfället är det inte något större bekymmer.

Att sänka frånslagstrycket något är ett hett tips. Jag läste någon annanstans här på forumet att det kan vara nödvändigt med gamla pumpar. Det kan inte vara lång under 4 bar då jag förra helgen fick tryckströmbrytaren att slå ifrån just vid 4.

Vattentillgången innan jag började skruva var god. Kan det tänkas att ett borrhål börjar sätta igen vid litet uttag av vatten?

Borrhålet är dryga 60 meter vilket innebär en maximal höjd om 100 meter vid 4 bar i hydroforen.

Tack!

P
:mad:

P
Det blir nog en ny pump ändå.

Det funkade klockrent att sänka trycket till 1,8 till 3 bar. Brytaren slog ifrån direkt.

Jag öppnade försiktigt till hydroforen och pumpen startade. Sakta med säkert steg nivån. För att försäkra mig om att allt var okay stängde jag kranen till hydroforen och pumpen stängdes ganska så snart av igen. :wow:

Glag i hågen lät jag pumpen gå medans jag satt i soffan och proppade i mig bullar. Då och då kikade jag ner i källaren. Mycket riktigt, trycket ökade och likaså mängden vatten i hydroforen.

Väl inne på pepparkakorna hörde jag att pumpen slagit ifrån. Tjoho! Klart!

Nix. Motorskyddet hade löst ut vi ca 2 bar. Då det sitter precis invid säkringsskåpet såg jag direkt att en säkring gått. :o Efter byte gick säkring nummer två efter mindre än 10 sekunder. :mad:

Återstår tre saker; 1. köra pumpen åt andra hållet 2. smörja upp lagren 3. slänga ut skräpet och stoppa in en ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.