4 152 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
blev vita grejer i stående kastrull?
Sida 1 av 2
Hittade två kastruller som legat i garaget ett tag. Fyllde dem med vatten och kokade några omgångar inför att svabba golven...
Sen lät jag kastrullerna stå fyllda med vatten 1-2nätter, och i dessa blev de vita "kulor" mot metallen...
Vad är mest troligt, att det var nån skit i kastrullerna som överlevde kokningarna... eller att det är nåt skumt med vattnet?
Sen lät jag kastrullerna stå fyllda med vatten 1-2nätter, och i dessa blev de vita "kulor" mot metallen...
Vad är mest troligt, att det var nån skit i kastrullerna som överlevde kokningarna... eller att det är nåt skumt med vattnet?
Aqua 2000 omvandlar en "typ" av kalk till en annan "typ" men förvandlingen är rätt tidsbegränsad och all kalk finns fortfarande kvar i vattnet. Med en "riktig" avhärdare tar man bort kalken ur vattnet permanent, den senare är det "bästa" vid kalkrikt vatten men det kostar ju lite mera.
9,3 °dh i hårdhet har jag... stod ingen rad om kalk dock...
kalcium 49 mg/l
kalium 11 mg/l
Enda anmärkningen jag fick var på flourid; 1,3 mg/l (riktvärde 1.3-5.9)
Nu slog det mig, betyder det att jag har förlite flour om nu riktvärdena var de där...
kalcium 49 mg/l
kalium 11 mg/l
Enda anmärkningen jag fick var på flourid; 1,3 mg/l (riktvärde 1.3-5.9)
Nu slog det mig, betyder det att jag har förlite flour om nu riktvärdena var de där...
kalcium är kalk och du har hårt men inte mycket hårt vatten, jag har ca16 dh och måste ha en "riktig" avhärdare om kranpackningar, porslin, VV beredade mm ska klara sig nån längre tid. efter avhärdaren har mitt vatten en hårdehet av ca 5 - 6 dh, det kan man välja med avhärdaren.
Tja den fungerar ju så att den lyser, så tycker man om lysande saker med vandrande dioder är det ett givet köp, funktionsmässigt märkte jag ingenting iaf och då installerade jag en likadan hos mina föräldrar och där blev det inte heller någon förbättring.
Så ja, lägg pengar på något vettigare.
Så ja, lägg pengar på något vettigare.