Vatten & Avlopp
Melkerberg: Jo locket sitter en minst en halvmeter över marken.
SvenD: Om dessa slangar sitter på varmvattnet, så kolla att säkerhetsventilen till VVB funkar.
thewolf: Har sett fördiga rännor som man gjuter. Kommer dock inte ihåg var jag sett dom, kanske ahlsell. Såna knske vore något.. antingen gjuta in dom eller bara använda dom gallerna, borde gå att köpa lösa...
alen: Om den är byggd som litet äldre blandare jag pysslat med så gör du så här, efter att du snäppt av locket: Ta av handtaget genom att peta ur sprinten vid fästet. Stick in en skruvmejsel under den "mutter" du pratar om - som egentligen är en slags krage på insatsen. Tryck upp insatsen och åk till rörubben, han har reservdel. Det KAN också vara skit i inkommande ledning, även inne i
drakhenke: [citat] jo jo , men den är ju inte ansluten till handukstork på bilden ! 15 röret är anslutet till vad jag antar är varmvattnet , sedan går dessa upp någon annanstans till pumpen som cirkulerar vattnet via värmepump / fjärrv eller dylikt. Så för mig verkar det som att det bara är en vvc som är för kall !! Bambi hur ser det ut i övrigt vad värmer ni med och var är värmekällan?
cederbusch: Fasen vad skumt. Förhoppningsvis mitt sista inlägg i den här tråden 4-ever! Jag bestämde mig för att köpa ventilgrejerna imorrn. Men för att få vatten i huset så monterade jag ihop pumpen igen och fyllde på vatten. Tänkte att den får väl gå hela tiden då och lite ryckigt. Och tror ni inte att skiten helt plötsligt fungerar som det ska! Det är som om inget varit knasigt. Jag blir
elmont: Manicken omvandlar kalken i vattnet till en annan "typ" av kalk som inte fälls ut lika lätt, den omvandlingen är inte permanent utan går tillbaka efter en viss tid.
drakhenke: använd protectorbinda http://www.maniarmatur.se/?artnr=4021325 kletigt helvete använd handskar !!
Patrick E: Hej, på de flesta varmvattenberedare sitter en blandningsventil som ska göra så att varmvattnet inte blir för varmt. Kolla denna. Om den kärvar när du försöker ändra temperatur har den förmodligen beckat ihop. OBS vissa av dessa ventiler har en skruv på inställningsvredet som måste lossas innan man kan vrida på vredet. Om man har egen brunn är det lämpligt att "motionera" denna
gnisten: I den första jag bytte så hittade jag någon form av vitt vaxliknande klet som satt i själva hålet och inne i brytaren. I den andra jag har bytt så hittar jag inget märkvärdigt, den har dock endast suttit monterad i ett par dagar och ska idag tillbaka till butiken för garantiöversyn (kanske inte längre) Men i och med att nästa brytare gör precis samma sak efter bara någon dag så är
Jenzza: Montera in en avgasare i systemet kanske funkar..
cam72: hej! har en hajdu 75 som satt i stugan vid köp, skulle tippa på att den är över 5 år och den fungerar bra, förutom att det är dåligt tryck i varmvattnet, någon med en bra idè på problemet? mvh j
gronj-03: tömmer den vatten tillräckligt snabbt ? Om pumpen för oljud kan den tröga när den får motstånd av vattnet fast den annars surrar lätt. Magnetpumpar är ganska känsliga men oxå billiga, kan vara värt att prova byta., bara för att testa. Blinkar inga lampor när den stoppar ?
Patrick E: Hej, på Grunfoss hemsida finns pumpkurvor för alla deras modeller. Det som styr maxtrycket är suhöjden. I ett borrhåll sjunker ju vattenytan när pumpen jobbar, så pumpen får jobba hårdare när vattenytan sjunker (=ökad sughöjd). Ju högre tryck desto lägre flöde på vattnet som kommer ur pumpen. Maxtryck på en pump gäller vid 0 l/min i flöde. För att optimera pump och vattentryck
lillefar: I dagarna skall ett vattenfilter instaleras hos oss för att höja PH värdet. Enligt vattenprovet har vi både koppar i vattnet och att det fräter på våra kopparrör + att det inte smakar så gott. Detta vattenfilter ska instaleras efter hydropressen enligt rörmokaren. Men, vi har i alla fall 50 cm kopparrör innan hydropressen (sen försvinner det ner i markten), denna stump kommer ju i
SvenD: Det skall normalt inte behövas, det kan dock finnas en del partiklar i det första vattnet, speciellt om röret sågats av. Spola bort detta och se till att det inte sitter något ivägen när du spolar. Typ vattenmätare eller silar i tappvattenkranar. Stäng av så att ev WC stolar inte fylls upp med det första vattnet. Öppna inte ev. termostatblandare det första du gör.
drakhenke: det kanske har betydelse när röret är 10 tals meter långt, för viss "självrensning" men knappast i en villa
Onelight: Det är som du säger att kommunerna tidigare inte haft tid att kolla alla anläggningar som finns. Nu blir det dock ändring på detta då pengar satts undan hos de flesta kommuner att göra en granskning av enskilda anläggningar. Jag har själv nyligen grävt ner trekammarbrunn och fått den godkänd och då berättade killen på bygg och miljö detta. Jag kom nog undan relativt billigt när
stiges: Det finns 25mm RIR med rött mantelrör, men det är endast godkänt för värmeledning, ej tappvatten...
defrost: Vad tror ni om denna ? samma pris som den hos conrad http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136823377
AXS: http://www.faluplast.se/artiklar/index.php?grupp_id=8 Längst ner, kan det vara något?
Wimsey: Vet du någon som har gått igenom proceduren? Vi hålls i Blekinge vi också.
tille1: Hej Tänk på tillrinningen med, våran brunn ger ca 400 liter i timmen ca 1000 liter i förråd i rör o dylikt tot ca 1400 liter alltså att pumpa första timmen alltså ca 24 liter i minuten då innser jag i allafall att en pump som ger ca 50-60 liter i minuten inte är så tokigt i allafall mvh tille
Mäster: M6 dosorna är säkert bra, men jag tycker det funkar lika bra, om inte bättre med väggbockfixturen, som dessutom är billigare, Då får du dessutom bara ett hål lika stort som skyddsröret, dvs 25 ? mm, Till M6 dosorna ska man palta med lin och ha sig, och det blir en extra skarv, Man kan kortla med en 12 mm plyfa, att fästa fixturen i, det ryms precis med 70 reglar.. Nu är det inte heller