Hej på er

har ett hus som e byggt 81 där skarvarna på vattenrören är lödda

Tänkte höra med er om det är möjligt att löda på en sådan skarv (22mm rör) som börjat droppa kanske en tsk/dag? eller blir det till att byta ut hela röret?

Kapa bort den dåliga skarven och montera en ny presskoppling? Låter som 500-1000 spänn för en röris.

Hej igen

tack för svaret Consensus, dock så var jag lite väl snabb med att tro att det var lödningen som släppt utan det verkar vara en klämringskoppling av något plastslag som sitter efter vattenmätaren... bifogar bild.

Vet i tusan om man skall våga se om man kan dra åt den lite? vet någon vad det är för typ av koppling?

Håll ena handen på avstängningskranen när du drar åt bara. Ifall...d^_^b

Annars ser det väl inte allt för avancerat ut att byta de kopplingar som läcker om det nu inte räcker med några Nm.

Näe det är inte sådär avancerat om det hade varit en vanlig jäkla klämringskoppling. kan man sätta dit en vanlig mässings koppling där istället för plast historien? eller passar inte själva avstängningskranen att koppla på med en "vanlig klämringskoppling? Visst kan man ta dit en röris, men om det endast handlar om att byta ut en koppling så löser jag det själv... tänkte mer på att man kanske var tvungen att få tag i en likvärdig koppling som sitter där idag.

Ja ja...jag skall väl först testa att dra åt plastkopplingen lite innan jag målar "fan" på väggen ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.