Kollar under mitt golv i källaren,ska sätta i ett par brunnar till nämligen.
Sitter en gammal gjutjärnsbrunn i golvet just nu...

Nu fundera ja på vad det är för rör i själva stammen,ser ut som typ,betong,gjutjärn eller nått,är en väldigt blank yta på röret.

Vore bra att veta detta,kanske ska kapa av en bit för att kunna skarva på nya plaströr till dom nya brunnarna.

Mike

Brun och blank? Glaserad keramik!

Protte

prototypen skrev:

Protte
...livslängd nånstans mellan hundra år och evigheten...

prototypen skrev:

Protte
Ok,hur kapar man ett sånt rör då lättast,vet du?

Vinkelslip och diamanskiva men försiktigt, livslängden kan drastiskt kortas till NU.

Protte

ok,spricka med andra ord menar du,jaja,vad ska man annars göra,vet ju inte hur långt ner detta går heller

Rören ligger förmodligen under plattan (golvet) med en liten lutning ut till kommunens ledning i gatan. Bilar och gräver du upp lite ser du hur det ser ut. Lutar inte rören för mycket kan man helt sonika knacka söder det med en slägga. Gäller att man inte spolar samtidigt någonstans och skickar iväg skärvorna i röret. Känner man sig osäker kapar man enl ovan. Rören är inte så långa, kanske 70 - 80 cm med fläns. 110 mm avloppsrör har jag för mig skall passa i dessa rör . Bara att stoppa i med en gummimanschett. Sedan är det bara att bygga vidare. Där du skall på det gamla röret igen använder du en krympmuff med gummiring.

Jag har just bytt en del såna Höganäsrör i källaren. Min erfarenhet är att det inte går att sticka in ett 110s rör i dom. Nedströms, mot en muff på höganäsröret, koplade jag ihop med hjälp av en Övergång PVC-betong #4880,Rinkabyrör och PL400. Inte helt övertygad om att det är bästa lösningen men ingen verkar riktigt veta hur det ska vara. Jag tyckte att jag inte fick det tätt men så här i efterhand, allt är utbytt till annat nu, så tror jag problemet var på andra ställen. Uppströms, mot rör utan muff, har jag använt en gummi muff, typ #7684,Rinkabyrör, användes också av rörmokaren då han var här så jag tror det är det som gäller. Detta är dock inte största problemet. Det hela började med att vi fick ofta stopp i avloppet. Och efter att ha filmat rören så såg jag att alla skarvar verkade vara förskjutna. Nu när jag bytt nästan allt så visar det sig att dom skarvarna jag har kvar uppströms de jag bytt läcker. Det var nog därför jag trodde att min pvc-betong övergång inte var tät. Skarvarna verkar vara av cement/betong som inte riktigt gör sitt jobb längre. Ska försöka byta dom sista rören i helgen men det är att gräva tunnel under betongen så det är lite jobb.

Rörmokaren som var här kapade med vinkelslip, vet tyvärr inte vilken typ av skiva. Det gick några skivor och var tydligen något som måste göras med största försiktighet. Kan du gå på vid en skarv så är det nog smidigast.

Då jag bytte avlopp var det inget problem att stoppa i 110:s rör.

ok, då finns det olika storlekar då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.