Vatten & Avlopp
gnisten: Jag kommer att posta lite i projekt tråden istället med lite bilder från bunkern och huset.
imported_MaPe: [citat] Dom har jag funderat på men tänkte om det fanns något bättre alt. Får väl bli såna då. Mathias
mulpac: Något i den stilen funkar nog. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22637039
rogge_vvs: [citat] Hehe läste igenom länken.... det viktiga är att du håller dig utanför de största riskzonerna sedan är det inga problem med genomföringarna. Har du läst igenom branschreglerna på http://www.sakervatten.se/ där ser du att badrummet är indelat i olika zoner.
gadu^: Så länge du inte har skarvar i vägg/golv så får du dra rör. El är värre...
rogge_vvs: http://www.spetsbrunn.se/funkar.html http://www.vvs-boden.se/rrspetsr40-p-46.html?cPath=35_174_223 Enklast är att slå ihop en spets på ett 2" gavlat rör och sedan borra massa 10 millimeters hål nerifrån och en meter upp. Har själv gjort en sådan.
rogge_vvs: Google är din vän http://www.vvs-boden.se/15x1cupori150plusprisol25meter-p-2438.html?cPath=59_664_1359_441 Och de är godkända
Janneman: Det här skall jag titta närmre på. Tack för info och länken.
svartöra: Ska prova prototypens lösning. Vattnet droppar fritt från utedelen så drar jag bara upp en slang från röret måste jag ändå fixa en tratt. Lika bra att ta standarddimensioner så passar en vanlig lövsil. Att dra in kondensvattnet kräver en del annat meckande, t ex ett uppsamlingstråg, slanganslutning, genomföring i väggen åsså får utedelen sitta lite högre upp så vattnet kan
drainsniffer: Lutning på avloppsrör ska vara 1-2 cm/m, minst 100 mm diameter. Djupet ska ju vara frostfritt, men i Skåne, där har ni väl knappt inga vintrar längre... lägg markisoleringsskiva ovanpå röret om du är nervöst lagd. ;)
ArvCop: Ok, blir att lossa kopplingarna och köra lin tillsammans med Unipac Rörkitt (se ovan). Återkommer med resultat. Tack alla för hjälpen. (Vad härligt det är med teknikens utveckling ibland, ett problem dyker upp och vips! några timmar senare har flertalet kloka huvuden hjälpt till med kreativa lösningar, underbart!!!!)
Strulputten: Tack för tipset -MH-, ett sånt har jag och det funkar ju bra när två rör ska korsa varandra vinkelrätt. Här är det dock två parallella rör. Jag löste till slut detta genom att göra enligt det första alternativet. Det blev inte direkt snyggt, men det döljs som sagt av kommoden. Genom att bocka till rören slapp jag också ytterligare skarvar.
El_-micke: sitter delarna med gängtape så lär dom ju inte sitta så hårt så man behöver ta i speciellt mycke
Jan-Å: Vårt avlopp ligger rakt ut från huset till gatan där det mynnar i huvudledningen, skulle det hänt här skulle jag ha låtsas som ingenting, det behövs bara lite, lite tur för att spaden ska åka med till det stora röret i gatan :) Är det annorlunda hos Er kanske man behöver mer tur men vad kan man göra? Gräva upp det är väl överkurs, skicka in en liten kamera går förstås, firmor
JLT: Tack för tipset. Nackdelen är att jag får ta upp golvet en bit till för att komma åt. Har även kollat på en lösning med en förgrening med tre muffar. Skjuter då in de raka bitarna fullt i förgreningen och skjuter dem sedan ut halvvägs till den befintliga 110-röret (som båda har muffar). Får inte heller då in bitarna fullt, men åtminstone halvvägs, vilket är bättre än
sweelda: Hej, För ca 2 år sedan byggde vi ut vårat hus. I samband ned detta har vi de två senaste somrarna haft problem med att vattnet i vår grävda brun har tagit slut. Den nya delen på huset ligger bara ca 5 meter från brunnen. Kan det vara så att med all ny dränering som lagts under den nya delen gjort att grundvatten nivån på något konstigt sätt sjunkit. Eller är det värmen som
Snurre: Har själv ett Göingefilter som jag är mycket nöjd med. Om intresse finns så kan jag rekommendera Aqua expert ab i Växjö som ger en väldigt bra service!
jivanoff: Hej! Jag hade samma problem med mitt avsyrningsfilter. Det löste sig genom ett par bakspolningar av filtret. Det är "damm" som finns kvar efter installationen som ger smaken och lukten. /Jari
stiges: En ordentlig rengörning av botten på nedstigningbrunnen och sätta ett finmaskigt nät runt och över borrhålet så att inget kan drösa ner...
PeterD: Tror inte jag byter till någon större då ekonomin är lite dålig nu efter mitt lilla garageprojekt :) Men det får nog bli till att gräva upp och göra om det och det är ju inte heller helt gratis :( Får försöka kolla med husbyggarna om det inte kan gå på någon garanti av nått slag, huset är ju ändå byggt 2006 och vi köpte det slutet på 2007. Har ju ingen kunskap om hur en egen
vav: En servisventil är en ren avstängningsventil till en fastighet, en vattenpostventil är för uttag av vatten direkt i gatan t.ex. en brandpost/spolpost. Servisventil [bild] Vattenpostventil [bild] Bilder från VVS guiden
perraw: Jag missade att bifoga bilden på hur det ser ut... [bild]
robert.kacsor: Hej! Jag söker någon som kunde hjälpa mig. Jag behöver en enskild avloppsystem till en småhus i Mölnlycke. Känner ni någon som gör sånt "grävjobb"? Tillåtelse har redan fått från kommunen. Tack för hjlälpen! robert.kacsor@hotmail.com
Byggare_Mathias: Jag har en fundering kring rimligt pris på ett arbete vi vill ha utfört. Vi ska byta den sista delen av avlopp i huset. Allt är framgrävt och förberett. Det som rörmokare behöver göra är att kapa befintligt rör (en stump på ca 30 cm av det gamla stannar kvar i huset och det går inte att byta hela vägen ut i nuläget) och byta ut den sista gamla delen invändigt som är på ca 2,5
Skånepåg: I ett rör kommer inte elkabeln undan ett eventuellt vattenläckage, medan om båda är förlagda i jorden blir ju ett vattenläckage dränerat med detsamma. Men som jag skrev så vet jag alltså inte... :confused:
drainsniffer: Det är inte bygglovshandläggaren som har koll på avlopp, allt sådant sköter miljökontoret (eller vad det nu heter i din kommun). Ta kontakt med dom istället så får du förhoppningsvis bättre svar om vad som gäller i din kommun. Men generellt så räcker tvåkammarbrunn och sen markbädd eller infiltration (beroende på markens genomsläpplighet). Kolla på www.avloppsguiden.se, dom har
morsan: Jaha mina herrar, nu är ägaren av "gwcontrol" avstängd för upprepad reklam! Jag hoppas att ni har upptäckt funktionen Rapportera, för om ni använder er av den dimper era funderingar om sammanträffanden rätt ner i moderatorernas brevlåda och vi kan stänga av och radera mycket snabbare. Vi har inte en rimlig chans att kolla alla inlägg och hitta all smygreklam utan er hjälp :-) Jag
Tjacko: Är det pga av att ni inte har vatten i brunnen, sinar den? Om det är trycket som saknas borde ni kolla upp pumpen annars. Om brunnen sinar, vattennivån sjunker väldigt mycket vid uttag kan det vara ide att trycka brunnen. Men det påverkar inte vattentrycket i någon större utsträckning annat än att det blir lägre lyfthöjd. Har ni en-fas eller tre-fas pump? Den skulle kunna gå