Vatten & Avlopp
Gabbe1: Tack för snabbt svar, det var liknande erfarenheter jag ville höra om.
sarator: I vårt hus från 55 fick vi akut stopp i köksavloppet i helgen. Vi har 110 mm gjutjärnsrör. Passade på att byta en bit så jag kapade av den horesontella stammen som är ca 7 meter. Där inne var det totalt täppt med gegga. Rensade ur den delen som var kvar och kopplade ihop med nya plaströr via en gummikoppling. Järnrören i sig var hur friska som helst! Det bör dock tilläggas att jag
El_-micke: är det deras hydrofor så ingår de grejor o man behöver inte lufta själv ........ja det är bara att lossa anslutningen i botten o pluggen på toppen och skölja dom rena
adde_camilla: nope. Inget filter. Men om det bara är syre så är det väl inget större problem? Jag kan ju alltid försöka dra alla kopplingar före köket så får vi väl se, men jag vill gärna minnas att detta fanns även innan mina alla renoveringar men jag vet inte.
Skånepåg: Hej! Kanske en dum fråga, men att göra en inspektionslucka med slitsbotten och skvallerrör är väl bara för att få undan de "fula" rören med skarvar och avstängningsventiler? Kan man leva med att att detta syns under ett bord t ex kan man väl lika gärna ha det ovanför golvet och intill väggen i en tvättstuga...? Mvh Mats
sir lancelot: Då har rörmokaren varit här, felet avhjälpt och inte alls vad man kunde tänka sig. Visade sig att det var gummiventilen nederst i vasken som var borta. Och det kluckande ljudet beror enligt honom på att "fallet" ner till avloppsstammen kan vara långt vilket gör att det hörs ett kluckande vattenljud. Hade inget med lukten att göra.
Marianne.M: Tror jag börjar med rakblad så får jag se hur det går. Tack för hjälpen! //Marianne
Jan-Å: tätade inte alls eftersom plaströret gick rakt igenom alla betongrör, det jag gjorde påminner mycket om "stiges" förslag.
Morten Källström: Håller fullständigt med men regler är regler och dessa bör följas. Du finner reglerna i vvs ama
IckoPicko: [citat] Ok. Jag trodde att det skulle behöva fyllas på oftare. Hade man behövt springa och skvätta i vatten en gång i veckan hade det blivit lite meckigare. Man vill ju inte komma hem till skitstank efter semestern. Då blir det nog någon form av handfatsvattenlås till "baljan". Tack för hjälpen!
prototypen: Det finns "livsmedelsgodkänd" värmekabel och inuti slangen så blir den mycket snabbare att tina ispropp. Isolera ovanpå! Protte
prototypen: Det lilla regn som prickar röret hamnar i avloppet. Och? Den där ventilationsmojen riskerar att frysa tätt på vintern. Och så håller jag med att det ska nog vara ett plaströr istället för spånsugsslangen (och tejp). Protte
kalleninen: ...för svaret. Nu väntar rörbyte. Måhända behövs ett helrör för att stå ut med doften av ett halvt rör?
Beape: [citat] Det får vi göra. Jag läste för övrigt om någon som fick legionella av en fontän. Vederbörande satt på ett kafé intill fontänen, solen värmde upp fontänvattnet som lär ha cirkulerat runt i systemet och den vattendimma som uppstod i fontänen blåste in mot kaféborden. Efter några dagar uppstod de klassiska symptomen och det gick att isolera smittkällan till fontänen.
prototypen: Att öka trycket hjälper INTE. Du måste fylla på ordentligt med vatten så att pumpen kan pumpa ner vatten till ejektorn så du får upp vatten igen som kan pumpas ner till ejektorn och med lite tur så blir det en skvätt över till vattenkranen. Att bara fylla pumpen räcker nog inte, det måste finnas lite i reserv i hydroforen också. Protte
prototypen: Det bör fungera så (kranen kan vara trasig men det tror inte jag på) den skvätt som finns i röret kommer att komma ut. Protte
stiges: Du får göra så här: Boka en röris för byte av ventiler(eller montering av vattenmätarkonsoll), samma tid beställer du avstängning i gatan av kommunen. Ventilerna eller konsollen och arbetskostnaden till rörisen får du bekosta själv, dom tillhör fastigheten. När bytet är gjort plomberar kommunen din mätare på nytt.
ampz: Röj och jämna till markbädden/infiltrationsbädden såpass att du kan köra över den med gräsklipparen så blir den lättskött.
Gearhead: Hej! Vad är brukligt att göra när rör måste gå så nära vägg i ett hörn att det är för trångt att bocka rören så att man direkt kommer över till väggen bredvid? Det är även för trångt för att anv 90* klämringskoppling! Skall jag göra en bock ut bort från den grå väggen och sen göra en 180* för att sedan gå tillbaka till hörnet för att få plats att bocka 90* i
prototypen: Har du en "puckel" på slangen är det svårt att få ut luften ur slangen och då vill inte pumpen dra. Protte
prototypen: Betonghåltagning, tror det finns som rubrik i Gula sidorna annars google. Har alltid fungerat med hammare och huggmejsel. Protte
B6304S1: Jag kikade på Julas när de fortfarande hade dom, men de känns som skräp! // Kim
jerkbond: 2-5 år... Det låter ju bra! Var rädd att de skulle vara ett halvår eller så..! Men detta gäller då när kommunen inventerar ett område och begär att man ska byta avloppsanläggning? Eller måste jag ringa och be om en besiktning genast när vi flyttar in eftersom jag vet att det inte är "tillåtet" med tvåkammarbrunn i bostadshus? Vi har nämligen köpt ett renoveringsobjekt och det
stiges: Provisorisk går det att tälja till en träplugg (i gjutjärnsbrunn) och sätta i... Eller knäck en vinare och återvinn korken... En konisk gummiplugg finns i välsorterade rörbutiker, är bättre då ofta gängorna är rostiga...
elmont: Se bara till att ha tape över skarvar och i ändan så att luften inte kan cirkulera mellan slang och isolering.
El_-micke: ja det funkar fint .borra några i locket eller i röret
stiges: Hej... Saniflo avloppspumpar låter inget förrän man trycker på spolknappen... Problemet med alla avloppspumpar är att man har koll på användarna så inget annat än det som ska vara i, finns i, när man spolar... Rätt installerad ska det inte vara nån lukt...
v-g: Vet ej 100 eftersom jag inte är proffs på detta. Koppar--> järn är inte bra men har man en mässingsdel emellan ska det vara ok. Mässing i kopparinstallation ska bara vara att köra på. Får du brunt vatten är det garanterat järnrören som ger detta, minsta du petar till ett järnrör och du får en brun dusch. Själv försökte jag rensa järnrören efter att jag pluggat en avstickare
Tjacko: [citat] Lite felformulerat av mig. Oftast dimensionerar privatperssoner hydroforen så liten som möjligt och då jag tyckte du hade en rejält tilltagen hydrorfor så skrev jag överdimensionerad (för ett vanligt hushåll) Men det finns inga nackdelar med det. Så jag tyckte egentligen att du hade en bra anläggning :-)