E
El_-micke: ja just så blir de
3 svar · 8,8k läst
M
Matss: Är det RIR så är innerröret (som kopplingen sitter på) i plast, är det Prisol är "innerröret" i koppar. För att bli godkänt (om de nu har nått värde) ska RIR va samma system. Dvs slang och hela anslutningen ska vara samma fabrikat.
5 svar · 1,8k läst
·
gadeberg
gadeberg: Det går även mycket bra med vanligt putsbruk
19 svar · 103,0k läst
prototypen
prototypen: Har du elvärme så är det inte lönt att starta och stoppa beredaren. Blir det för varmt inne i badrummet då finns det pengar att spara (inte en chans). Den största driftskostnaden för beredaren är allt varmvatten som tappas ur. 35 Liter räcker för dusch o disk för en person. Protte
5 svar · 7,1k läst
T&H
T&H: Nu är det klart. Känner mig lite mallig att jag vågade mig på dettta för mig nya. :) Kopplade även dit en extra utgrening avsedd för min backup-toa. Det blir ju i så fall kopparrör där, men det var väl ok så länge det kom efter järnröret. Kändes lite småkul att använda lin till gängtätning, typ: 1800-talet var över för länge sedan men still going strong
17 svar · 4,9k läst
·
palbin
palbin: [citat] Tackar! Precis vad jag behövde veta! Mvh palbin
2 svar · 1,8k läst
thewolf
thewolf: Samtidigt kan du ju gräva ut 30 cm och isolera och lägga golvvärme... :-) Kanske går att sätta en liten tank under duschen med en pump. Men jag tror att det blir svårt att få det till att fungera bra. Som föregående talare. Bila :-D Faktiskt rätt rolig sysselsättning. Vatten rören är bara att såga (stäng av vattnet först) och skruva dit 2 t kopplingar (klämring)
2 svar · 2,7k läst
thewolf
thewolf: Borde räcka med att plugga rören. Nu är inte skarvar på dolda rör inte så jätte poppis (iaf inte på vanliga vattenrör) elementrör har jag för mig att det inte borde vara några problem med. Det är iofs redan en skarv med tanke på att det borde sitta en t-koppling under elementet. Nu är jag inte helt hundra på vad som gäller, men jag hade bara pluggat rören under golvet. Kanske
1 svar · 2,4k läst
·
S
SvenD: Vad betyder trycket 1, 1 kg/cm3. Om du inte har anledning att tro att systemet läcker så skall du kunna trycksätta det med 1 kg/cm3 utan att något går sönder. Om höjdskillnaden mellan utloppet från exp.kärl och manometer inte är mer än 10 meter så kommer expkärlet brädda så att trycket sjunker till 0,1 kg/m höjdskillnad. Fyll långsamt på så mycket du kan tills exp.kärlet
1 svar · 1,1k läst
P
pbengtsson: [citat] Det tackar i för, för för VVS är många gånger väldigt knepigt för en självbyggare.
14 svar · 1,9k läst
A
andersmc: Bara så du får saker och ting rätt om du skulle prata med nån rörmokare eller så: en hydrofon har man när man jagar ubåtar. En hydrofor har man för att få vatten i huset. Det är detta Protte syftar på med sitt versala R i hydrofor. Jag noterar också när jag skriver detta att stavningskontrollen i Firefox inte godkänner hydrofor och ändrar det gärna till hydrofon. Fånigt...
4 svar · 1,9k läst
S
SvenD: Jag skulle behålla pumpen. Vi har haft vår Grundfos pump i 40 år. Mitt intryck är att den är närmast outslitlig. Utöver backventilen i bottenventilen, så finns det inga rörliga delar nere i brunnen. Skulle pumpen paja så är den relativt enkel att byta. Ofta kan man hitta dem begagnade på Blocket från sådana som fått kommunalt vatten.
7 svar · 16,5k läst
jarlh
jarlh: Jag åkte till byggbutiken nyss för att köpa ny blandare, men modellen som jag ville ha var slut. I ren frustration köpte jag ännu en ventilhylsa i stället, så nu har vi vatten - både varmt och kallt! Slutet gott, allting gott.
10 svar · 7,8k läst
·
T
Tjacko: Sätt ett t-rör (en prk-koppling med tre uttag) i garaget och dra en ledning till friggeboden och den andra kopplar du in i garaget.
1 svar · 2,9k läst
MathiasS
MathiasS: Någon som nu installerat Biorocken? Skulle vara intressant med erfarenheter från denna lösning.
3 svar · 4,0k läst
P
Pablo: Inkommande el och tele har jag koll på. Vattenmätaren i huset vet jag förstås var den är, men jag vet inte hur rören är dragna i övrigt under plattan i källaren. Jag fick tag på en stadsbyggnadskontoret där de hade en gammal ritning där vatten och avlopp kanske var inritat, men eftersom det var en gammal och otydlig ritning så vågade han inte lita på den exakta positionen. Det blir
6 svar · 6,2k läst
H
Hasselbol: Hepp, tror jag har löstproblemen efter lite mer efterforskning.
1 svar · 1,3k läst
·
A
adde_camilla: Som fotografen säger kan man slå ner en spets. Har bekanta som har gjort det och det verkar fungera fint. I stor kan man väl säga att man slår ner ett långt rör med hål i där vattnet kan tränga upp. Det är väl en kostnad på 10´ kanske men det kan ju vara värt ett försök.
8 svar · 2,3k läst
P
PeterD: Hej. Har en liten fundering på vårat vatten som har blivit lite grumligt/mjölkigt. Vi har varit borta en vecka och då har det inte använts så mycket vatten, en blomvattning bara typ. När vi kom hem så tog jag och fyllde på vatten i trekammarbrunnen som vart tömd medans vi var borta. Fyllde kanske i 1 kubik vatten eller nått sånt, den vart inte helt full och är på 1,5 kubik. Efter
0 svar · 2,8k läst
L
LinaoMarkus: I det dpecifika fallet är vi en blivande samfällighet som ska köpa vatten från ett privat pumphus o nu undrar vi lite vad han kan ha för omkostnader o således vilket pris vi ska acceptera. Det snackas om kommunens taxa vilket är ca 700% högre än driftkostnaden hos andra jag pratat med. Saknar dock bra underlag.
2 svar · 1,6k läst
K
kurre_kul: Jag har en Kärcher högtryckstvätt som jag köpte rensslang till. Dock räckde den bara 7,5 meter. Kostade ca. 900:- Nilfisk har en slang (som inte passar Kärcher). Den är 15 meter lång och kostar 700 spänn på Clas Ohlsson. Bauhaus har även ett Nilfisk- kit med bl.a. rensslangen för ca. 3,5-4000 har jag för mig, så ett tips till alla, gå på Nilfisk! Jag har löst mina problem till
8 svar · 27,3k läst
E
ErikSandgren: Hej, var vist lite otydlig där. Med billiga menade jag dom bagagnade typ http://www.blocket.se/pitea/Trekammarbrunn_med_fordelningsbrunn_22999005.htm?ca=17&w=3 Tack för länken!
2 svar · 7,0k läst
J
joacimj: Hej, Lägger ned denna tråden då en överenskommelse mellan mitt försäkringsbolag, Callidus och mig har träffats som är acceptabel även för mig som kund. /Joacim
6 svar · 4,2k läst
G
grungarn: Okej, så i vanliga fall är det bra med 12mm men om det gäller badkar eller massagedusch så anväder jag 15mm. Tack för svaret!
2 svar · 3,6k läst
prototypen
prototypen: Det brydde man sig inte om här 1967 men kan bero på att avloppet blev väldigt grunt pga att landet lutar åt fel håll. Protte
17 svar · 7,1k läst
T
Tjacko: [citat] Har man en manometer eller vattenmätare inkopplad i systemet så är det bara att starta pumpen och se vilket tryck den kommer upp och sedan vända fas och se om den ökar eller minskar i tryck. Går pumpen bakåt kommer den aldrig upp i samma tryck som åt rätt håll. Med vattenmätare kan man se om en kran står öppen att den ger mindre flöde ifall pumpen går baklänges. Men en
12 svar · 17,8k läst
M
MattiasAdolfsson: felet hittat.. det var dåliga backventiler i dusch landaren. Tack så mycket.
3 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: Brukar vara ventilkäglans styrning som är sliten så ventilkäglan kan vibrera. Protte
1 svar · 5,6k läst
S
SunshineGotland: Det är en backventil. Pilen anger flödesriktning.
2 svar · 1,6k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Till vår gäststuga har vi 110 meter ledningar för vatten och avlopp. Gäststugan ligger 17meter nedanför husets avlopp (enskilt avlopp och vatten). Vattenledningen är 32mm PEMslang och avloppet upp är 40mm PEMslang. Vi fick inte lov av Miljö- o Hälsoskyddsförvaltningen att ha en skärande pump eftersom de menade att det var riskt för slamflykt i slamavskiljaren till infiltrationsbädden
3 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.