1 288 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Tryck
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Jag bor i en villa utanför Göteborg. Min vattenberedare har läckt vatten genom spillröret under en längre tid men jag har varit lat och inte brytt mig om det.
När jag säger att den läck vatten så menar att den läckt jämt. Det har droppat dygnet runt, inte jätte-mycket men hela tiden. Jag vet att det ska komma vatten från spillröret lite då och då, dvs när beredaren värmer vatten så sker expansion och då behöver säkerhetsventilen öppna för att beredaren inte ska sprängas.
Idag byte jag ventilen och gissa vad som hände? Just det! Ingenting.
Samma droppande.
Därför undrar jag nu om det kan vara så att jag har för högt tryck i ledningarna. Området jag bor i är ganska kuperat och jag mistänker att det blir en del skillnader i tryck mellan fastigheterna.
Så min fråga är: Vad högsta tillåtna vattentryck som kommunen får lov att leverera?
När jag säger att den läck vatten så menar att den läckt jämt. Det har droppat dygnet runt, inte jätte-mycket men hela tiden. Jag vet att det ska komma vatten från spillröret lite då och då, dvs när beredaren värmer vatten så sker expansion och då behöver säkerhetsventilen öppna för att beredaren inte ska sprängas.
Idag byte jag ventilen och gissa vad som hände? Just det! Ingenting.
Samma droppande.
Därför undrar jag nu om det kan vara så att jag har för högt tryck i ledningarna. Området jag bor i är ganska kuperat och jag mistänker att det blir en del skillnader i tryck mellan fastigheterna.
Så min fråga är: Vad högsta tillåtna vattentryck som kommunen får lov att leverera?
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Jodå, det har jag gjort och ventilen "smäller" i ca 10 sekunder efter vridet.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Komunnen får inte leverera så högt tryck att en 9bars ventil öppnar.
Det finns tryck reduserings ventiler som sänker trycket på inkommande vatten.
Prata med din komunn och hör vad dom säger
Det finns tryck reduserings ventiler som sänker trycket på inkommande vatten.
Prata med din komunn och hör vad dom säger
Klicka här för att svara