2 088 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp..sönder ärjat element rör..
Hej..
Upptäkte i eftermiddags att ett element rör i källaren ärjat sönder så det läckte en del vatten (flera små hål) q(;^
p inte mer med det, raket fart till Cramo för att hyra bilmaskin va på Cramo 16.15 som tur va så hade dom inte hunnit hem för dagen :wow:
Nu är golvet upp bilat och har frilagt ca 80cm av båda rören.
Nu till frågan är det godkänt att skarva i nya koppar rör med klämringskopplingar i betonggolv för att sedan gjuta (några veckor senare när golvet är riktigt tort)??
tänkte jag kunde slippa att ta hit en dyr rörmokare en timme för att pressa.
(öppna spisen eldas det i för fullt, 23 grader varmt på övervåningen, undra om man kan gå och lägga sig snart)
Upptäkte i eftermiddags att ett element rör i källaren ärjat sönder så det läckte en del vatten (flera små hål) q(;^
Nu är golvet upp bilat och har frilagt ca 80cm av båda rören.
Nu till frågan är det godkänt att skarva i nya koppar rör med klämringskopplingar i betonggolv för att sedan gjuta (några veckor senare när golvet är riktigt tort)??
tänkte jag kunde slippa att ta hit en dyr rörmokare en timme för att pressa.
(öppna spisen eldas det i för fullt, 23 grader varmt på övervåningen, undra om man kan gå och lägga sig snart)
Om jag kommer ihåg rätt, så får man skarva värmerör dolt av fäljande anledningar:
1 Det är ett slutet system med begränsad vattenmängd
2 Trycket i systemet är ganska lågt
Det finns inga kopplingar som är godkända för inbyggnad i stadsvatten/tappvattensystem.
Var rören som gick sönder i koppar?
Men små rörfirmor brukar ofta bara debitera för närvarotid. Jämför med Comfort som tar betalt för minst 2 timmar.
Men att ta in vvsmontörer som skarvar rör är inte oöverkomligt, då blir man inte rånad.
1 Det är ett slutet system med begränsad vattenmängd
2 Trycket i systemet är ganska lågt
Det finns inga kopplingar som är godkända för inbyggnad i stadsvatten/tappvattensystem.
Var rören som gick sönder i koppar?
Men små rörfirmor brukar ofta bara debitera för närvarotid. Jämför med Comfort som tar betalt för minst 2 timmar.
Men att ta in vvsmontörer som skarvar rör är inte oöverkomligt, då blir man inte rånad.
hade en rörkrökare här om dagen för att titta på ett annat jobb där det bland annat ska flyttas ett element och det är inga som helst problem med dolda skarvar när det gäller värmerör av just dom anledningar som "magnu" skrev.
får ta en sväng runt på byn för att se om jag lyckas få tag på en röris imorn, inte så sugen på att vara utan varmvatten och värme så många dagar.
får ta en sväng runt på byn för att se om jag lyckas få tag på en röris imorn, inte så sugen på att vara utan varmvatten och värme så många dagar.
Klicka här för att svara