Hej!

Vi ska renovera vårt badrum på bottenplan, och inför det arbetet vill vi ta reda på hur våra vatten och avloppsrör egentligen mår. Man vill ju inte göra ett nytt badrum och nåt år senare konstatera att golvet måste rivas upp för att fixa avloppsrören.

Vad kan man göra för att ta reda på kvaliteten på de befintliga rören, och hur tillförlitligt är det man får veta?

Vad ska man räkna med för merkostnad för att byta rören, när man ändå ska fixa till golv etc, dvs utan återställning av ytskikt?

Huset är byggt 1938, ett funkishus i två plan. Rören verkar vara ingjutna i betongplattan. Det finns nån sorts inspektionslucka (ett gäng bultar att lossa - har dock inte vågat ännu...) på liggande avloppsstammen innan stammen förgrenar sig.

Tacksam för tips!

//M!

Har själv en kåk från 1937 och så gamla rör kan hålla 30 år till eller gå läck i eftermiddag, med tanke på hur mycket jobb och pengar som är inblandade i en badrumsrenovering skule jag inte chansa, bila upp golvet och byt ut rören, åtminstone så långt att resten går att byta utan att riva badrummet igen.

Jag håller med Fotografen. Byt, så slipper ni oroa er. Jag håller på med något liknande och kan säga att mina gjutjärnsstammar från -43 hade helt OK godstjocklek och såg friska ut mitt på rören när jag kapade dem, men i rörskarvarna så föll de nästan isär av sig själva.

Så mycket dyrare blir det inte. Hyr en bilningsmaskin en dag, bila ut de gamla rören på åtminstone den sträcka som ert badrum täcker, ersätt med nya plaströr för någon hundralapp per meter.

Byt rören, är det värt, så vet ni att det är ok.

Hyra in bilmaskin kostar ett par hundralappar om dagen och köp rören på rinkabyror så blir det också billigt. Har svårt att tro att det kostar mer än 1500 totalt sett (utan jobb då).

/N

Tack! Det låter som att det därmed inte är någon mening med inspektera med en filmning. En firma jag pratade med skulle ha cirka 2000 för att spola, och sedan 5000-6000 för att filma. Eller är det en poäng att göra den kollen? Kan man då få veta att det t ex är ok att fodra befintliga rör inifrån? (Re-lining typ... eller gör man kanske bara sånt i större fastigheter...?)
//M!

Vet du var de går i fastigheten så att du någorlunda lätta kan komma åt dem? Det är ju som flera redan sagt, inga egentliga, pengar i materialet. Det är väl bara det att det inte alltid är ett lätt jobb att komma åt dem. Då kan eventuellt relining vara ett alt. i alla fall de delar där man kanske måste riva för stora delar av huset för att komma åt.

Fadern gjorde precis ett byte i hus från -45. De horisontella delarna var i helt slut, golvbrunnar likaså. Han hade en mindre fuktskada pga detta.

Jag vet inte säkert var rören går. Jag har hämtat originalritningarna från SBK, men jag har redan konstaterat att andra saker inte stämmer mot dem... så jag litar inte riktig på dem.

Jag får prova att ta in offerter för att göra bytet, så att jag får en uppfattning om storleken på kostnaden. Det är inget jag skulle våga mig på att göra själv.

Tack för alla svar och tyckanden!
//M!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.