Vår vattenpump la av idag. Dock är jag lite fundersam på om felet inte kan ligga i pumpreläet? Jag bifogar en schematisk skiss på reläet, den sitter på den ena sidan av det. Jag har mätt upp att det är 220 v på alla faser in men ut är det endast spänning, 220 V, på det märkt med ett V. Då pumpen ska vara en 400(380) voltare, misstänker jag att 220v inte räcker för att få igång den. Skulle behöva er tankar kring detta.

Är det reläet som har packat är det en lätt operation att åtgärda felet. Har pumpen gått sönder är det betydligt värre. Funderar på att koppla förbi reläet och lägga 3x220V+Jord direkt mot pumpen, kan det vara ett bra test?

En lätt panikslagen brunnsägare.

• pump_relä_sml.jpg
Redigerat:
Det där ser ut som ett motorskydd vilket har till uppgift att skydda pumpen om någon fas faller ur eller om pumpen drar för mycket ström. Prova med att bryta strömmen till reläet (skruva ur säkringarna en stund) och se om det funkar sedan.

Fungerar det fortfrande inte skulle jag nog koppla bort pumpen och mäta igen på motorskyddets utgång.

Tack för tipset! Har nu testat och kan konstatera att det inte hjälpte, pumpen är lika "död" fortfarande...

När motorskyddet är TILL skall du ha ca 230V på både U, V och W mätt till jord.
Kolla om skyddet möjligen ha löst ut. Det borde finnas en manuell återställning på det isf.

C
Om du mäter mellan L1 och L2 (eller mellan vilka två av L1, L2 och L3 som helst iofs) på inkommande, så hoppas jag att du har 400-ish volt? Såvida du inte bor i norge..

Tack för alla tips och tricks! :-)

Har haft en elektriker här som konstaterat att spolen har brunnit i reläet. Det slog aldrig till trots "tvångsmatning". Pumpen fungerar hur bra som helst efter en förbikoppling och imorgon kommer elektrikern hit och installerar ett nytt relä, det känns bra. -)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.