1 581 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kommer in vatten?
Bor i sutteränghus byggt -68 och igår upptäckte vi att det kommer in vatten från brunnen i pannrummet, det luktar avlopp men när maken igår försökte rensa i brunnen fick han upp grus och löv.Vi pumpade ut vattnet igår men nu upptäckte jag precis att det åter igen har kommit upp vatten.Är det någon som vet vad detta kan vara eller vart med om liknande? Pannrummet ligger i den delen som är sutteräng och är under mark.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tätt i avloppet?
Protte
Protte
Grus och löv? i avloppet, så ska det väl inte vara? Om inte dagvattnet är kopplat till avloppsröret. Vad har Ni för tak? på vårt förra hus var det platt tak lr det lutar några grader in mot mitten och hade 2 brunnar på taket där nåcken normalt skulle vara. Det vattnet leddes sen ner genom huset och vidare ut i dagvattenledningen har Ni lika fast kopplat till avloppet skulle det kunna förklara stoppet.
Tätt i avloppet? vet inte riktigt vad Du menar Protte? Men stopp i avloppet har TS uppenbarligen eftersom vattnet rinner upp ur brunnen på vad som kan tänkas vara lägsta stället (?) i huset.
Rensar avlopp gör man med olika typer av rensband eller med slang från högtryckssprutan eller med en sugande bil från utsidan.
Tätt i avloppet? vet inte riktigt vad Du menar Protte? Men stopp i avloppet har TS uppenbarligen eftersom vattnet rinner upp ur brunnen på vad som kan tänkas vara lägsta stället (?) i huset.
Rensar avlopp gör man med olika typer av rensband eller med slang från högtryckssprutan eller med en sugande bil från utsidan.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Vi har inte platt tak och regnvattnet har vi lett ut på tomten till stenkistor istället för i de ursprungliga rören som förmodligen gått ner i huset. Japp det är lägsta stället i huset.
Det är bara brunnen inne i pannrummet som det är problem med, i tvättstugan som är på samma nivå men på andra sidan huset har vi inget vatten som kommer in i.
Det är bara brunnen inne i pannrummet som det är problem med, i tvättstugan som är på samma nivå men på andra sidan huset har vi inget vatten som kommer in i.
tinajade skrev:
Det är ju bra, för då är det förmodligen bara en del av avloppssystemet som det är stopp i. Det kanske räcker att rensa röret till brunnen i pannrummet.
Nja det undrar jag? Det kommer vatten i lägsta brunnen som rimligtvis ligger sist på avloppet. Jag skulle snarare tro att stoppet ligger i röret ut från huset, vart tar det vägen? kommunalt avlopp eller egen brunn?mulpac skrev:
Rensmaskin har en "välsorterad" rörmokare, har Du tur kan det räcka med ett rensband som man köper på bygghandeln. Annars har rensaavloppslangen till högtryckstvätten funkat bra hos oss.
Är stoppet utanför huset kan det vara långt bort men börja med att rensa från brunnen där Ni får upp vatten.
Det är lite svårt att komma till vid avloppsbrunnen då vi har pelletscontainern ovanför, dessutom är röret så smalt till brunnen att det inte går att känna ngt.Vi har ingen egen brunn utan kommunalt. Vi har märkt att det blir översvämmning så fort vi använder diskmaskin eller kranen i köket.
Möjligen har Du 2 avloppsstammar då och stopp i den som passerar pannrummet. Eftersom Du får upp vatten där så ligger stoppet efter den brunnen så det är därifrån Du får rensa.
Det kanske inte är så långt till stoppet då i och med att det verkar som att det här avloppet mynnar i ett annat längre ner.
Jag skulle prova med ett rensband eller hellre renslang från högtryckstvätten från brunnen i pannrummet.
Det kanske inte är så långt till stoppet då i och med att det verkar som att det här avloppet mynnar i ett annat längre ner.
Jag skulle prova med ett rensband eller hellre renslang från högtryckstvätten från brunnen i pannrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden