S
Sailorman: [citat] Men om du har en polare som är (nästan) röris så borde han väl kunna hjälpa dig med vad du behöver från t.ex. Rinkaby Rör. I övrigt håller jag med om att det behövs mer info för att kunna hjälpa till. Henrik
22 svar · 48,7k läst
F
fredand44: Hej! (Till historien hör att vi just nu inte har något vatten) Kröp lite under huset där varmvattenberedaren sitter och ser att båda rören går in undertil, men båda rören är dragna så de löper fram till beredaren ovanför och sen tar en sväng ner inunder den. Enligt mig tycker jag att den då inte bör kunna bli tom enligt fysikens lagar. Det som ändock är lite konstigt var att jag
4 svar · 3,4k läst
O
Olivander: Tackar så mycket, då ska här slipas.
3 svar · 4,3k läst
A
Amatörbyggaren: Absolut en större kompressor, det behövs mer flöde, ungefär som den Immobil föreslår. Ibland kan man finna liknande kompressorer på tex Rusta till ännu lägre pris. Om ett par veckor skall jag blåsa ledningarna i fritidshuset, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Om du inte har sommarhuset uppvärmt under vintern, glöm inte att blåsa ledningarna inomhus också.
2 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Det är ett lika stort mysterium som att bubblan blev en av världens mest sålda bilmodell och att PC/Windows nästan har monopol på datorsidan. Protte
11 svar · 3,9k läst
·
S
Svartenshusse: Min byggare lade avloppsrören på bitar av betongsten med vassa kanter mot röret och när jag påpekade att detta inte var bra så sade han "så har vi alltid gjort" Finns det inte anordning där plaströren vilar liksom i en vagga, eller som armeringsdistanser?
15 svar · 22,0k läst
prototypen
prototypen: Mjuklödning kräver nog en lite större lödfog än det blir med en presskoppling och så blir nog spalten i största laget. Hårdlödning (med fosforbrons) löser det flesta kopparrörsproblem. Protte
4 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: [citat] Även om det är motlut så ska det inte läcka, inte en droppe Protte
6 svar · 5,4k läst
M
mulpac: Du kan ha en blandningsventil efter beredaren som säkerställer att tappvarmvattnet inte blir mer än 60 grader för att undvika skållning, samtidigt som själva beredaren kan vara varmare för att höja kapaciteten. På många beredare går det även att ställa ner termostaten något, men då kan man ta ut mindre varmvatten innan det tar slut.
1 svar · 1,2k läst
S
Savanna: [citat] Vi har skåpet längst mot väggen och en avstängning till diskmaskinen på kranen, har köpt allt nytt. Vi har dragit nytt avlopp samt vatten från källaren så det sticker bara upp rör ur golvet och nu då in i skåpet. Vill göra det så lätt som möjligt för rörmockaren när han kommer och kopplar allt för att minska kostnaden. :) Jag drar in slangar och kablar rätt
6 svar · 6,1k läst
S
SvenD: Jag skulle kolla på RiR (Rör i Rör) dvs PEX plaströr med skyddsrör, som t.ex. går att hänga upp under golvet. Sök på RiR så hittar du info.
3 svar · 2,1k läst
H
holmertz: Hänger på tråden med en fråga. Gunverth har övertygat mig om att PRK kan användas så jag tänkte göra följande: Lägga om vattenledningen och byta ut det gamla 3/4 tum galvröret mot en 32 PEM slang. Vattenverket fordrar vattenmätarkonsoll så det har jag beställt hos Rinkabyrör. Beställde också en Buelco koppling till inkommande PEM slang. Frågan är hur det ser ut vid andra
7 svar · 4,4k läst
A
alen: ollle45; tror du det vore möjligt att göra en sådan lösning för 15 hushåll? F.ö. var jag nyss ute med flotten och hissade upp ventilerna, p.g.a. stopp i pumpen. Ingen ventil var igensatt, så felet måste vara någon annanstans. Gissningsvis har det kommit luft in i slangen som dröjer sig kvar. Tänker försöka suga bort det med en kraftigare pump. Fortfarande omständigt med en sådan
5 svar · 6,4k läst
P
Pitbull: Är det ingen som kan svara på detta? :(
1 svar · 1,4k läst
P
permagnuso: Nice! Vi har köpt en siemens diskmaskin som har aquastop! Det blir ju perfa! Men jag ska nog sätta en ballofix iaf.
5 svar · 5,5k läst
J
Jenzza: Du ska ha ett par TA-term, Överlägset bäst.
3 svar · 3,3k läst
M
Marive: jo men det var ju just det, 5-6 man eller en halv duch till flickvän....
7 svar · 2,4k läst
L
liamab: vad vi ser har vi ingen läckande toa.. och ingen kran som läcker i huset är väl bara att fortsätta kanske att köra på 3000watt var ju så instället när vi köpte huset..
2 svar · 850 läst
prototypen
prototypen: Lägg rör på marken eller gräv iaf 10 cm ner. Strunta i det gamla och lägg ett nytt. Så småningom får du riva lekhuset och köpa en eller flera mopeder och då kan du leta upp orginalröret. Protte
14 svar · 21,2k läst
M
Mackan88: [citat] rör som ska isoleras bör vara 50mm från närmaste "hinder" tex vägg, tak eller annat rör när röret är färdigisolerat, just för att kunna komma åt. Säg tex att du har ett 28mm koppar rör i taket och 40mm isolering på, så ska det vara 50mm+40mm+14mm=104mm från taket till centrum på röret. Centrum avsåndet mellan rören blir 14+40+50+40+14=158mm. Dock brukar man oftast få
6 svar · 8,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Lite rörsmörjning brukar man sätta, men det är kanske bara för att få dit sakerna med handkraft, eller så är det kanske viktigt för att gummipackningarna inte ska korva sig, vad vet jag, jag sätter iaf alltid på lite smörja. Det är viktigt att rördelerna går i botten, det går att dra ett tusch-streck för att lätt se att så blivit fallet Men sen efter det gått i botten är det
3 svar · 4,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Letar efter en dränkbar pump med slanganslutning i både in och ut. En vanlig vattenpump mao, men den skall tåla att arbeta under vatten. Något i den här stilen: http://www.pedrollo.com/Pedrollo2006/Index.asp Någon som var man hittar en sådan i Sverige?
0 svar · 1,3k läst
S
SvenD: Jag kan inte se varför detta inte skulle funka.
1 svar · 1,4k läst
P
pärzon: Åhå! Tack! Det blir lite styr och reglerteknik i helgen. Både teori och praktik. :)
2 svar · 1,8k läst
G
gaia: röret är draget så fint med alla böjar ,smälter bra in i den gråmönstrade tapett, mycket synligt men elegant på något sätt, tycker jag. För mej som kund som inte vet något om hur man kan och inte kan dra rör skulle det vara bra att veta i förväg vilka alternativ som finns att välja emellan. Då är det alltid bäst att diskutera med hantverkaren vad som är möjligt och vad som
10 svar · 2,0k läst
B
Bambi: Hej Rogge! Då var vi överens om hur det skulle se ut. Då måste det dit en kraftig åtgärd vid min fördelare så det inte händer en stor skada!
4 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Köpte en ny fluidmaster inloppsventil för den gamla läckte. Trodde det gamla röret skulle kunna återanvändas, men det var så klart 1cm för kort. Det verkar dessutom vara något slags 11mm rör, så det går bort. Har 15mm rör över, det borde räcka :) Men den här fluidmastern jag köpte har inte en 1/2" slät ände, utan konad (av mässing, inge plast här inte). Ungefär som en
0 svar · 1,6k läst
L
larsson1: Gårdagskvällen ägnades åt att tömma och inspektera brunnen. Jag gjorde mig då skyldig till en blooper som platsar i den tråden :-) Tänkte att jag skulle spola av väggarna i samma veva. Jag plockade glad i hågen fram högtrycken och kopplade in den.....hmmm inte mycket tryck i den inte eftersom systemet redan i sig hade lågt tryck och inte var ordentligt uppfyllt. :-) Klättrade i a f
7 svar · 6,3k läst
Micke78
Micke78: Någon som vet artikelnumren hos rinkabyrör jag behöver för att montera en 90 graders böj, som inkommande är 16mm gammalt kopparrör till nytt 15 mms rör? Alltså en form av 90 graders böjd förminskande klämringskoppling, kan även tänka mig att montera en 90 graders böj för gammalt 16mm rör och sedan en förminskning.
4 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: [citat] Man kan ju har mera roligt med en kompressor om den ger minst 6 bar. Många tryckluftsverkyg behöver bara lite luft men bra tryck. Protte
8 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.