Hej
Jag ska under våren bygga ett sommarhus (CA-boden korsbacka), bygglovet är inlämnat och planerna pågår för fullt. Nu har jag en liten fråga om VA.

På vår tomt har vi VA vid tomtgränsen (ca5-10m från huset), avgifter är betalt.
Hur se själva anslutningen ut? Är det bara att ta av ”locket” och sätta på en dubbelmuff på avloppet och skruva på PEM slangen och öppna vattnet?
Är det möjligt att göra denna inkoppling själv?

Mvh Fredrik

Möjligt ja, troligt att du får nej. Undrar vad du menar med avgiften betald, då ingår väl anslutningen. eller är det framdragning till tomtgräns som är klar och betald. Kolla med din kommun vad som är klart och om inte du i så fall redan betalt för inkoppling.

Hej
Ja jag menade att framdragning till tomgräns är betald och klar och administreras av samfälligheten.

Jag kommer gräva ner rör fram till denna anslutning, frågan är då efter detta, måste jag anlita VVS firma för inkopplingen eller jag kan koppla på mig på nätet själv.

Menar du att inkoppling ingår när framdragningen är betald?

Du kan koppla in dig själv.

Det bästa du kan göra är att fråga den du betalade till om du får göra inkopplingen själv på både vattnet och avloppet. Vattnet är oftast lite nogare änn avloppet då detta kan ha ett stort vatten tryck. Sitter det ventil i tomtgräns? Och troligen behöver du även en vatten mätare om du inte betalar ett fastpris.

Tack för svaren, får prata med samfälligheten.
mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.