Grunnar sedan en vecka på en avloppslösning för badrummet på ovanvåningen. Går inte att dra avloppsrören i bjälklaget fram till stammen (<=1 meter bort), vi har synliga takbjälkar...

Hur får man fram avloppsrören till stammen?!?

Problemet gäller primärt avlopp från handfatet, men även tacksam för tips för dusch/WC.
Finns det möjlighet att gå ner i dimension till 40mm eller t.o.m. 32mm för handfat och dusch?
Framför allt: Hur ansluta avloppet från handfatet? Handfatet hamnar nästan mitt över entrén på BV.

Förutsättningar:
1700-talshus med synliga bjälkar (cc110cm), badrummet ligger direkt ovanför hallen och gränsar till en sned murstock, stammen går i en nisch i en hörna i hallen.
Badrumsgolvet är plankor (43mm) + råspont (22mm). Till detta kommer nu spånskiva (22mm) samt flytning (15mm) = totalt 102mm. I duschen kommer golvet höjas ytterligare 20mm, sedan går det inte att bygga mycket mer på höjden pga. takhöjd och snedvägg, om man inte vill sitta i duschen ;).

Kan man lägga avloppet i golvet (även handfat), och gå ner i dimension till 75mm för WC?
Kan man "halvgjuta in" rören, dvs. nedsänkta i spånskiva + flyta över?
Går det att dra avlopp från handfatet i väggarna och fram till WC-stolen?

I nödfall får anslutning till stammen ske på BV i nischen, men detta fungerar inte för handfatet som hamnar över ingångsdörren...

Tacksam för kreativa förslag, se 3D-skiss!

• badrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök inte att halvdölja röret jag skulle dra det mycket synligt under golvbjälkarna och måla med takfärgen. Alla som är nyfikna kommer att fatta och ingen frågar.

Protte

Det finns toakvarnar, som man ansluter bakom toaletten.
Man kan ansluta handfatet till den också.
Kvarnarna har dessutom en pumpförmåga, vilket gör att du kan placera toaletten under avloppets lägsta punkt.

Till en kvarn kan man ansluta 50mm avloppsrör, eventuellt ännu mindre, kommer inte ihåg exakt

Men du kan inte längre spola ner nylonstrumpor.

Problemet för handfatet är att jag måste komma förbi takbjälken, stammen är på andra sidan 45 gr vinkel bort... Får se vad rörisen säger när han kommer!

Kollade på alternativet WC och kvarn/pump, men lådorna är ganska stora + känns onödigt. I värsta fall får det bli anslutning nere i nischen, verkar tyvärr luta åt det.

Kan man gjuta in 32 mm rör? Borde ju definitivt räcka för ett handfat tycker jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.