Vi tar vatten från en sjö, och bottenventilen sitter oåtkomligt 30m ut i sjön på 5 m djup. Jag misstänker att backventilen (typ plastkula som trycks mot gummitätning av vattenpelaren) inte sluter tillräckligt tätt, eller inte stänger tillräckligt snabbt. För att underlätta service vill jag sätta in en extra backventil närmare pumpstationen, antingen i strandkanten (på pem-slangen) eller kopparröret innan pumpen. Skall jag använda den vanliga man hittar på RiR, eller finns det fiffigare, typ patroner? Dim på slangen är 40 eller 50, och kopplingarna runt kopparröret är nog 40. Tips någon? Finns det dessutom preferenser för fjäderbelastade eller magnetbelastade backventiler, jag tänker på hur snabbt de stänger?
mvh Alen