10 955 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Återvinning av varmt duschvatten?
10-kilos klumpen ni pratar om är till för att återvinna allt varmvatten som går ut ur huset. Den kopplar man till vattnet som ska in i varmvattenberedaren. Alltså återvinner man värmen från dusch-, disk- och tvättvatten.
För enbart duschen finns olika lösningar. En produkt som heter Recoh-tray verkar mest uppfinningsrik. Att duschvattnet skulle bli kallare under tiden man duschar är helt fel. Det kommer bli varmare och varmare om man inte reglerar på blandaren eftersom kallvattnet in i blandaren ökar i temperatur.
Kolla följande länkar:
http://www.axsonsvenska.se/Avloppsvaermevaexlare.htm
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=715
För enbart duschen finns olika lösningar. En produkt som heter Recoh-tray verkar mest uppfinningsrik. Att duschvattnet skulle bli kallare under tiden man duschar är helt fel. Det kommer bli varmare och varmare om man inte reglerar på blandaren eftersom kallvattnet in i blandaren ökar i temperatur.
Kolla följande länkar:
http://www.axsonsvenska.se/Avloppsvaermevaexlare.htm
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=715
Finns en del olika typer av DWHR (Drain Water Heat Recovery), douche-WTW eller någon annan passande beteckning. Växlaren på Ekologiska byggvaruhuset tror jag är av fabrikat PowerPipe. Typen kallas GFX (Gravity Film heat eXchanger). Finns en uppsjö av tillverkare med små skillnader då typen funnits ett tag i Nordamerika. Prova söka på Power-Pipe (var förut GFX?), ReTherm, ThermoDrain, WaterCycles, Germontis, Nefit, Bries, Itho, Hei-tech. Verkar bli vanligare med modellerna i Europa (särskilt Nederländerna?), kanske inte så konstigt med dagens energipriser.
Vill du kolla ungefär vad du tjänar på ett par vanliga Nordamerikanska modeller:
http://www.ceati.com/calculator/
Vill du kolla ungefär vad du tjänar på ett par vanliga Nordamerikanska modeller:
http://www.ceati.com/calculator/
Solvärme är absolut inte uteslutet för att man utnyttjar värme från duschvattnet. Men man kanske kan köpa en lite mindre anläggning, spara på el i pumpdrift och de som bor i Sverige vet ju kanske att solpaneler inte ger så mycket tillskott vissa delar av året. Sen är ju investeringskostnaden lägre än för solvärme installation (iaf om man kollar upp priserna och väljer en kostnadseffektiv värmeväxlare).tbbe skrev:
Här står det lite om den kombinationen: http://www.scribd.com/doc/42546111/Varmegjenvinning-avløpsvann-Essay-v-Vegard-Heide
Så sant så sant, inget utesluter ju det andra såklart. Bara undrade om det kanske var mer lönsamt att satsa på en solvärmelösning modell bättre direkt istället för återvinningen och kanske få en snabbare återbetalning då den torde ge mer per år.
Bara en tanke. =)
Bara en tanke. =)
Klicka här för att svara