18 672 läst ·
4 svar
19k läst
4 svar
Ny varmvattenberedare - blandningsventilens funktion?
Hej
Vi har just fått en ny varmvattenberedare installerad, en 300 liters Metro Therm.
Installationen var klar vid 15-tiden på fredagen, men vid 21-tiden var vattnet fortfarande kallt.
Som en ren chansning skruvade jag på ventilen som kallas blandningsventil (öppnade den helt) och nu till morgonen hade vi varmvatten!
Nu undrar jag, vilken funktion har blandningsventilen, vad ändras när man öppnar resp stänger den?
Var det mitt skruvande på den som gjorde att vi fick varmvatten, eller hade vi fått det ändå?
Tacksam för råd!
Vi har just fått en ny varmvattenberedare installerad, en 300 liters Metro Therm.
Installationen var klar vid 15-tiden på fredagen, men vid 21-tiden var vattnet fortfarande kallt.
Som en ren chansning skruvade jag på ventilen som kallas blandningsventil (öppnade den helt) och nu till morgonen hade vi varmvatten!
Nu undrar jag, vilken funktion har blandningsventilen, vad ändras när man öppnar resp stänger den?
Var det mitt skruvande på den som gjorde att vi fick varmvatten, eller hade vi fått det ändå?
Tacksam för råd!
Blandningsventilen styr blandningsförhållandet mellan varmvatten som kommer från din VVB samt kallvattnet som kommer "från gatan". Främsta anledningen är att begränsa varmvattentemperaturen till kranen för att minska risken för skållning samt att öka mängden tillgängligt varmvatten då du kan köra din VVB på högre temperatur.
Lite beroende på om din VVB är kopplas på en eller tre faser så tar ett antal timmar att få upp temperaturen på 2-300 liter vatten och om blandningsventilen stod öppen så att mycket kallvatten blandades in så kan den givetvis ha påverkat. Om du nu ställt den fullt öppen kolla så du inte får en obehagligt hög temperatur i kranen
Lite beroende på om din VVB är kopplas på en eller tre faser så tar ett antal timmar att få upp temperaturen på 2-300 liter vatten och om blandningsventilen stod öppen så att mycket kallvatten blandades in så kan den givetvis ha påverkat. Om du nu ställt den fullt öppen kolla så du inte får en obehagligt hög temperatur i kranen
Nu har jag bara erfarenhet av en tillverkare av VVB men jag gissar att spannet är ungefär som du beskriver. Bästa läget är där du har tillräckligt varmt vatten för dina behov utan risk för skader med tanke på barn osv. Tänk på att (från iofs en gammal källa, Boverkets byggregler (BFS 2002:19 BBR 10)):
Kör med en termometer på ett tappställe och se vad du får vid olika lägen och offra några liter varmvatten så du hamnar där du vill ha det (under 65?). Många kör betydligt lägre och personligen vill jag ha blandningsventilen så att jag kan köra max varmt och fortfarande doppa händerna utan allt för mycket obehagPå grund av skållningsrisk får varmvattentemperaturen inte överstiga 65ºC vid tappställen för hushållsändamål och personlig hygien får, enligt kap 8:42 i byggreglerna. Varmvattentemperaturen får inte överstiga 38ºC vid tappställen i fasta duschar som inte kan regleras från en plats utanför duschplatsen samt i duschar för personer som inte förväntas kunna reglera temperaturen själv
Klicka här för att svara