Har haft ett vatenlås som fungerat utmärkt, men problemet var att jag inte fick in någon sopkorg pga det.

Nu har jag köpt ett som ska byggas bakåt. Installation går inte smärtfritt. Hur är det jag ska koppla diskmaskinen och slangen som skyddar mot "översvämning" ?

På hål #1 så passar diskmaskinen, men inte andra slangen. Känns även väldigt konstigt att montera dom i den vinkeln.

Hål #2, som är igentäppta, ska jag borra upp dom eller vad är dom gjorda för? Diskmaskinen passar bra, men andra slangen fungerar sämre.

Vattenlås och diskhon är från franke, käns konstigt att jag ska behöva köpa till något extra.

Bild :

avlopp.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

På hål 1 ska du koppla diskmasinsavloppet.
På hål 2 ska du koppla diskhons översvämningsskydd

Du måste borra upp nr 2 och skära/såga av toppen på nr 1.
Se till att skruva fast diskmaskinsavloppsslangen så högt upp du kan under diskbänken.

Raceman skrev:
På hål 1 ska du koppla diskmasinsavloppet.
På hål 2 ska du koppla diskhons översvämningsskydd

Du måste borra upp nr 2 och skära/såga av toppen på nr 1.
Se till att skruva fast diskmaskinsavloppsslangen så högt upp du kan under diskbänken.
Har du tidigare erfarenhet av borra hål #2? Hur stort ska hålet vara? Ska man borra med en träborr?

B
man ska göra hål i dom när man behöver dom. hålet ska motsvara rör stumpens storlek. annars samlas det skit

Nuller skrev:
Har du tidigare erfarenhet av borra hål #2? Hur stort ska hålet vara? Ska man borra med en träborr?
Hålet skall vara lika stort som innerdiametern på det utstickande röret. Borra med en metallborr och tag bort fnaset som sedan bildas på insidan mot avloppsdelen.

B
det är lättare borra med trä borr.
metall borrets spets gör att det vandrar mera

byggare henke skrev:
det är lättare borra med trä borr.
metall borrets spets gör att det vandrar mera
Om du borrar "fritt" håller jag med dig, men nu har du ju redan en styrning i hålet. Skulle träborrens spets inte hamna i centrum vid anlägget får du en snedborrning, som i värsta fall kan vandra uppåt.

B
samma där har du sådant borr så att du skaver rörets vägg så kan du slänga avloppet.
man ska ha mindre borr och skära resten av hålet med vass kniv.

Det är tur att det är TS som ska bestämma vilken borr han ska ha. :D

B
tur att någon ger bra råd då
nu va jag osnäll. men jag har en gång sabbat ett avlopps med att göra som du beskriver raceman.
där för ger jag mitt råd.

Redigerat av moderator:
Krilleman
Träborr med spets, i lagom dimenson, som passar invändigt är det mycket svårt att misslyckas! Så varför chansa?!

B
nepp. jag kanske skulle skrivit varför jag hade mina tips. istället för bara tipsa.

Krilleman
Om man läser instruktionen till alla större svenska tillverkare av vattenlås (och den dokumenationen läser ju alla :D) Så kan man läsa att den anslutninen i sida som är proppad skall borras upp med en borr i passande dimension så man slipper slinta med en vass kniv och skära upp ett hål i sidan på anslutningen...

Positionera spetsen i centrum och kör på, men ej för hårt så man slår igenom och borrar ett hål på andra sidan... :wow:

B
jo jag vet. men känns bra med kniv. har man kan man använda doskniv för hela arbetet

Krilleman
Antingen följer man säker vatten (vedertagen branch-standard) och läser instruktionen eller inte... Fast det kanske bara är ett försäkringsbolags-jippo?!

Smaken är som baken... :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.