2 147 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
30 min gångtid på pumpen - vad är fel?
Vi har borrad brunn och 300 liters hydrofor. Pumpen är en gammal Grundfos ejektorpump (?). Det går två slangar från pumpen ned i borrhålet. Det mystiska är de långa gångtiderna. Häromdan mätte jag upp 35 minuter, det enda som störde då var att tvättmaskinen fylldes. Tryckvakten är ställd för arbete mellan 2,8 och 4,8 bar men manometern på hydroforen visar 1,8 som lägsta nivå och går i botten när pumpen har gått en stund. Inte att lita på alltså. Nu vill vi sätta ett avsyrningsfilter mella pump och hydrofor (PH 6.3) men filtret kräver att filtermassan kan lyftas av pumpen för att få bra genomströmning. Och detta kräver i sin tur bra tryck i pumpen - vilket vi knappast kan anses ha. Är det läge för pumpbyte eller reparation? Kan detta ha samband med att vi borrade för bergvärme 14 meter från brunnen? Skit i ett filter? Andra förslag?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 447 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 447 inlägg
Min filter leverantör sa att filtret behövde 2bar för att kunna rensa filtret bra. Men är det inte så att du har rätt stort tryck område? Hur är det med den övre området. Hur lång tid tar det från ca 4 till 4.8bar? det är inte så att du har lite väl högt stopp värde? Du har stor tank så du borde kunna höja låga värdet både för att få just högre botten tryck och sen sänka toppen för att minska gångtiden. Dvs minska arbets området.
Sen din tryckvakt. Det är inte så att det är topp och område du ställer? Dvs 2.0 till 4.8 (=2.0+2.8) isf topp och bottenvärde. Då stämmer 1.8 bättre. Inställningen till tryckvakterna är ju inga exakta värden. Det skilljer sig mellan olika tryckvakter.
Sen din tryckvakt. Det är inte så att det är topp och område du ställer? Dvs 2.0 till 4.8 (=2.0+2.8) isf topp och bottenvärde. Då stämmer 1.8 bättre. Inställningen till tryckvakterna är ju inga exakta värden. Det skilljer sig mellan olika tryckvakter.
Börja med att byta manometern så du har något att förlita dig på när det gäller trycket.
Oavsett om trycken är korrekta eller inte, så är 35 min en väldigt lång gångtid. De tryck som tryckvakten är ställd på är ju inte orimliga. Möjligen kan stopptrycket sänkas. Förlita dig inte på decimalerna ;-)
Det kan finnas ett filter monterat på ejektorn som kan behövas göras rent. Tyvärr måste du dra upp hela slangpaketet och ejektorn för att kolla detta.
Om pumpen är gammal och sliten kan det också vara den som har svårt att komma upp i maxtryck.
Oavsett om trycken är korrekta eller inte, så är 35 min en väldigt lång gångtid. De tryck som tryckvakten är ställd på är ju inte orimliga. Möjligen kan stopptrycket sänkas. Förlita dig inte på decimalerna ;-)
Det kan finnas ett filter monterat på ejektorn som kan behövas göras rent. Tyvärr måste du dra upp hela slangpaketet och ejektorn för att kolla detta.
Om pumpen är gammal och sliten kan det också vara den som har svårt att komma upp i maxtryck.
Klicka här för att svara