Vatten & Avlopp
AndersS: Känns lite överarbetat som noteras i tidigare inlägg, men visst fungerar det. Du behöver ett vattenlås på den sidan där du sedan ansluter tvättmaskinens avlopp, men det fixar du med ett sådant som är avsett för tvättmaskin och fästs på väggen.
mulpac: Du behöver ett ventilhus med ett termostatvred på, t.ex. sådana prylar: http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1652 Det finns dock flera olika sorter och jag vet inte om just den sorten är bättre eller sämre än andra sorter.
Henrikd75: Vi gräver ur två rum i källaren för att sänka golvet, isolera och lägga golvvärme. När golven ändå är uppbrutna kan man stoppa undan värmestammarna som nu hänger i taket i lämplig slå-i huvudet-höjd. Då infinner sig frågan: var kapar man rören? Stammarna kommer ut ur pannrumsväggen och 60-70 cm ut från väggen delar de sig med invändigt gängade t-kopplingar, original från
Tummenmittihanden79: Har problem att hitta lämpliga kopplingar till vägghängda toaletten. Toaletten ansluts på toppen med en G 1/2 anslutning. Finns bara ca. 2 cm tillgodo ovanför, då övre relen av inbyggnaden hamnar ovanför. Har funderat på en anslutningsslang lik såna man ansluter duschkabinen med. Men hittar ingen som har en 90 gradig G1/2 anslutning som sedan övergår i en 12 koppling. Det närmsta jag
Patrick E: Lossa alla kopplingar sakta och försiktigt och vänta tills kvarvarande VV i ledningarna svalnat innan du ger dig på bytet.
Jenzza: http://www.sakervatten.se/download/548/OmNya_branschregler.pdf
Noseone: Vi har samma på landet, har funkat i 10 år. Sitter med termostat i säkringsskåpet.
Krilleman: Nödlösning är nog det rätta namnet för den installationen, men det funkar nog antagligen för stunden om du kommer ut hela vägen till tanken med värmekabeln...
prototypen: Med den felbeskrivningen tror jag hellre på stopp i avloppet än att det i första hand beror på avsaknad av vacumventil. Ta ur ett vattenlås och spola länge, endera är det öppet eller så är det stopp någonstans och det börjar tränga upp vatten någonstans. Sedan får man inte nämna att det är polsk arbetskraft i farten, det kan bli en väldig debatt och stängda trådar. Protte
jocke52000: Hej, har ett relativt nytt (två år) hus med en värmepump (Nine Fighter 310 P) står för uppvärmning av radiatorer och varmvatten. När jag för ett par dagar sedan skulle tappa upp badvatten såg jag att det var grumligt. Hällde då upp kallvatten och varmvatten i två olika kärl. Kallvattnet är klart och har ingen avfällning medan varmvattnet är grumligt och efter ca 15 min så har det
Suhagg: Nytt samtal till Grundfos. Ny rek. Grundfos SP2A- 13 ska fylla mitt behov gott och väl enligt denna person. Dubbelkollade allt en extra gång och frågade om jag vill ha något i överkant skulle jag gå upp ytterligare ett steg för att vara säker, men han tyckte det var överdrivet.
Zven: Nej, av plast är de inte. Men "serien" kallas för plast då de är avsedda för pex. Nu hann jag till Bauhaus med 10 minuters marginal, så det blev korrekta klämringar.
Glufsglufs: Ska ta tag i det där i morgon när man fortfarande är igång efter jobbet....
rogge_vvs: Blir lite förvirrad här, vilka rör handlar det om. Vattenrören, varmt o kallt (rörirör, enbart pex eller annat mtrl?) Avloppsrören, plast? Fota eller rita så kanske tom jag fattar :P
msta: Matss lösning fungerade. Provade att sätta handtaget felvänt (med spärrarna utåt). Då går det att stänga. Kanske går det att justera handtagets läge i förhållande till axeln. Får kolla på det vid tillfälle. Tack för hjälpen.
rogge_vvs: Det är troligen ett stopp i röret, så du får ta isär och kontrollera.
rogge_vvs: Vad har du för porslin? Tillverkare alltså.
yoxler: fast jag håller inte med. I och med att det går att bygga så vattenrör inte fryser i yttervägg och för att åstadkomma det magiska så handlar det om att isolera rätt, det är inte svårare än så. En duktig hantverkare gör som jag vill ha det och gör rätt. En sämre gör som jag vill ha det och gör fel så vattenrören fryser. Jag kan förstå att det ibland inte är bra att lägga
lurk12345: [citat] Som andra påpekat, 13-14 grader låter varmt, oavsett årstid. Och om vattnet brukar vara 2 grader i mars, är det inte risk att vattnet fryser? Vad händer om du har en riktigt kall och snöfattig vinter och du och din familj är bortresta en vecka i mars?
btg308: I mitt förra hus flyttade jag VVBn från garaget till en garderob i omedelbar anslutning till badrummet samt isolerade om den. Det gjorde stor skillnad.
tio_Pepe: [citat] Om en säkring går så står det så tills jag kommer tillbaks. Mycket mer än två dygn.
Dusty_Roads: Bump Är det verkligen ingen som sett en sån? Jag ringde företaget som installerat min men de ville inte kännas vid den. Det står också Asea Scandia på btw.
Patrick E: Lägg värmekabeln på utsidan av röret. Du fäster den i röret med aluminiumtejp och isolerar röret med vanlig rörisolering. Du slipper kabel i röret samt den rätt dyra anslutningskopplingen för värmekabel avsedd att dras i röret.
frankenhog: Hej, Tack för svaret! Intressant! . Det är en helt ny brunn, och tror inte att den har en en 90- böj, jag skall kolla! Om den inte har några böjar borde väl mitt resonemang stämma, dvs att man får luftning av bädd och 3- kammarbrunnen via fördelningsbrunnen -> genom detta skulle jag alltså kunna ha en ventilerad luftning som endast öppnar vid undertryck i avloppsröret.
mulpac: [citat] Testa att höja blandningsventilen. Om röret är varmt före, men bara fisljummet efter, är det problem med ventilen. [citat] T.ex. fel på termostaten, sönderkorroderade rör inuti så att utgående varmvatten kommer från botten istället för från toppen av beredaren.
grungarn: Nu ska du inte märka ord här:) Jo det var korkat sagt av mig och nu inser jag med att dom måste i princip vara urkopplade. Men som sagt man vet ju aldrig. Återkommer om hur det gått:)
henein: När man pratar PEM 32 är det ytter eller innermått man menar?