I hörnet av hallen utanför ett litet badrum har jag byggt ett "skåp" (se bifogad bild). Tanken är att flytta tvättmaskinen dit och eventuellt komplettera med en torktumlare.
I skåpet skall en sockel byggas med ett riktigt avlopp, flytspackel, tätskikt och klinkers. Under sockeln och avloppsrören kommer en stor plastbalja med ett skvallerör att placeras. Framför sockeln kommer en hög kant att finnas som sticker up 20-30 och bildar en bassäng. Avlopsrören går genom väggen och mynnar ut i badrummet.
Tanken är att allt vatten som kan tänkas rinna ur en felande tvättmaskin hamnar i bassängen (2x6x7 dm = ~80 liter) och rinner ut genom avloppet i botten. Om avloppet mot förmodan skulle läcka hamnar vattnet i plastbaljan och rinner sedan ut på hallgovlet via skvallerröret och problemet upptäcks.
Jag behöver lite hjälp att välja golvbrunn och avloppslösning. Har kikat i byggvaruhusen och på Rinkaby rör. Resultatet är tre alternativ:
Vilken variant låter bäst och varför?
En bekant påpekade att en tvättmaskinskoppling normalt sett sitter på avloppet till ett handfat, ovanför vattenlåset, och då får luftning genom handfatet. Han menade på att det kunde bli problem i 2) och 3) eftersom det blir tätt. Jag förstod inte riktigt vad han menade. Någon som har koll och kan förklara?
Sen funderar jag även över utloppet i badrummet. Tanken är att ansluta det direkt till avlopp där det tidigare suttit ett handfat men som idag är pluggat. Finns det någon anledning att inte göra så?
Finns det något annat jag borde tänka på?
I skåpet skall en sockel byggas med ett riktigt avlopp, flytspackel, tätskikt och klinkers. Under sockeln och avloppsrören kommer en stor plastbalja med ett skvallerör att placeras. Framför sockeln kommer en hög kant att finnas som sticker up 20-30 och bildar en bassäng. Avlopsrören går genom väggen och mynnar ut i badrummet.
Tanken är att allt vatten som kan tänkas rinna ur en felande tvättmaskin hamnar i bassängen (2x6x7 dm = ~80 liter) och rinner ut genom avloppet i botten. Om avloppet mot förmodan skulle läcka hamnar vattnet i plastbaljan och rinner sedan ut på hallgovlet via skvallerröret och problemet upptäcks.
Jag behöver lite hjälp att välja golvbrunn och avloppslösning. Har kikat i byggvaruhusen och på Rinkaby rör. Resultatet är tre alternativ:
- En golvbrunn med urtag i silen för tvättmaskinsslangen.
- En golvbrunn med ett utlopp och sedan T-koppling på avloppsröret till en tvättmaskinskoppling eller spilltratt på väggen.
- En golvbrunn med extra sidoanslutning kopplad till en tvättmaskinskoppling eller spilltratt på väggen.
Vilken variant låter bäst och varför?
En bekant påpekade att en tvättmaskinskoppling normalt sett sitter på avloppet till ett handfat, ovanför vattenlåset, och då får luftning genom handfatet. Han menade på att det kunde bli problem i 2) och 3) eftersom det blir tätt. Jag förstod inte riktigt vad han menade. Någon som har koll och kan förklara?
Sen funderar jag även över utloppet i badrummet. Tanken är att ansluta det direkt till avlopp där det tidigare suttit ett handfat men som idag är pluggat. Finns det någon anledning att inte göra så?
Finns det något annat jag borde tänka på?
Vad skulle skillnaden mellan 2 och 3 vara i det avseendet?systemfel skrev:
I båda fallen är ju spilltratten/tvättmaskinskopplingen ansluten direkt till avloppet. Skillnaden är var. I 2 sitter den efter brunnen och i 3 på brunnen. Det jag var orolig för i 2 var att vatten skulle kunna tränga upp bakvägen genom vattenlåset.
Du tänker på alternativ 1? Det spelar ingen roll på vilken höjd änden på slangen är. Det som spelar roll är väl bara var dess högsta punkt hamnar i förhållande till maskinen. Så om slang är tillräckligt lång för att hängas på väggen i lämplig höjd och ändå räcka ned till hålet i silen så borde gå utmärkt. Annars får jag göra som i de två andra fallen och sätta en spilltratt eller tvättmaskinskoppling på väggen med en slang eller ett rör som jag leder ned till silen.Stefan N skrev:
Fast det blir alternativ 3 med både spilltratt och tvättmaskinskoppling. Då blir det ventilerat genom spilltratten i vilket fall.
Tack för era synpunkter!
Klicka här för att svara