min fråga fortsätter... de 110.000 som står i prospektet räcker inte till anslutningsavgiften utan kommunen vill ha 162.000kr. Kan vi kräva detta av mäklarfirman på något sätt? Känns som det börjar bli lite väl mycket extrakostnader nu... Har inte ringt mäklarfirman igen ännu utan vill kolla med er kunniga om någon har vetskap om något liknande eller kunskap om detta.

Snailman
Hoppas att jag inte stör din senaste fråga för mycket nu...

Det är nog så att om de kopplat in rören vid tomtgränsen så hade de varit tvungna att betala anslutningsavgiften då, det är nog därför de ej anslutit dem i tomtgräns...

Kommunen kan väl då och då höja anslutnignsavgiften, då allt blir dyrare, så det skulle antagligen kostat 110 tusen om de gjort inkopplingen när rören las ner...

Kanske är det mera så att du kan begära pengar för extrakostnaden att gräva för att koppla in vid gatan och höjningen av avgiften från säljarna, då är det nog mer en fråga för juridikforumet hur säljarnas formuleringar ska tolkas...

Rör fram till tänkt plats för nytt hus kan vara påkopplade i anslutningspunkten samt pluggade och anslutningsavgiften ännu ej betald. Detta betalas efter beviljat bygglov i samband med husets uppförande och inkopplingen i den nya byggnaden.

Gissar ett det är svårt att få ersättning på mellanskillnaden till kommunens nuvarande anslutningsavgift eftersom det är en så enkel sak att kolla upp innan köp och det kan som ovan nämnts helt enkelt röra sig om en prisuppgift som är ett par år gammal.

mhg_3 skrev:
Vår tolkning var tydligen felaktig dvs att vi trodde (liksom vår markentreprenör) att vattnet var påkopplat vid tomtgräns men pluggat vid tänkt husplats. Vad som istället gjorts är att de har lagt rör från tomtgräns til husplatsen men vattnet är aldrig påkopplat, detta innebär för oss att entreprenören måste gräva fram rören och koppla på dessa. innebär en dags jobb med grävmaskin etc och alltså en kostnad som vi inte räknat med och ett jobb som markentreprenören inte räknat med i sin tid.
Skulle det nu vara så att det måste grävas i båda ändar så handlar det trots allt inte om en dags arbete. En eller högst två timmar snarare. Det är alltså ett par tusen det handlar om. Det kan du kanske få säljaren att betala.

Hemmakatten
Håller inte med dig, andersmc.varje gång man tarhem en grävmaskin så kostar det MYCKET, om man inte har en granne med grävmaskin. I annat fall måste grävmaskinen transporteras till platsen och DET kostar en hel del. Enligt min erfarenhet är det minsta man får betala en hel dags arbete(+ transporter).

Då jag kopplade in vatten till tidigare huset grävde jag ner till anslutningspunkten ca 1,3m ner och fick det kopplat av VVS firma. Kostade knappt 900 kr och 1h grävarbete.

Hemmakatten skrev:
Håller inte med dig, andersmc.varje gång man tarhem en grävmaskin så kostar det MYCKET, om man inte har en granne med grävmaskin. I annat fall måste grävmaskinen transporteras till platsen och DET kostar en hel del. Enligt min erfarenhet är det minsta man får betala en hel dags arbete(+ transporter).
Jovisst, men i det här fallet skulle man väl i vilket fall gräva för hela grunden ändå, likaväl som att ansluta rören i andra änden.

Hemmakatten
Jo, det har du förstås rätt i, andersmc.

De tog en dag i anspråk för att gräva och ansluta rören, låter kanske mycket men utmärkningen för vart rören skulle ligga stämde inte så vår entreprenör fick gräva upp runt omkring och leta efter rören... anslutningspunkten vid husplats låg ca tre meter fel och två meter djupare än vad som angetts. Elen som säljaren påstods dragits hittades inte ens av entreprenören så det fick vi dra nytt :(

Angående anslutningskostnaden så sa kommunen att det pris som uppgetts är ett pris från före 2008, den nuvarande kostnaden är 50% dyrare och den kommer vi kräva säljaren på. Inte i sin helhet för jag tycker att en cirka uppgift kan erbjuda ett påslag på 10% men aldrig 50%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.