18 463 läst ·
13 svar
18k läst
13 svar
Problem med vattenpump. Inget vatten.
Hej
Vi har haft problem senaste dagarna med att vattentrycket sjunker i hydroforen utan att någon kranar. Pumpen har slagit på vid 2 bar och jobbat upp till lite över 4 bar på ca 20 sekunder. Så här snabbt brukar det inte gå. Trycket har även sjunkit undan på några minuter då pumpen åter slagit på.
Igår hade motorskyddet på pumpen slagit av och trycket i hydroforen är noll. När jag försöker att starta pumpen låter den jättekonstigt. Har läst här och trodde kanske att det kunde vara bottenventilen i ejektorn som är dålig. När vi lossade skruven i pumpen där man fyller på vatten så sprutar det ut vatten där.
Pumpen är en Grundfors och den bytte vi för ca två månader sedan.
Slangarna hade vi uppe i somras för att se om ejektorn var igensatt. Det var den inte. Vårt problem då var att pumpen jobbade hela tiden och inte fick upp något tryck. Vi lyckades inte lösa det i somras utan pumpen la av till slut...
Nu står vi helt utan vatten så jag är mycket tacksam för all hjälp!
Vi har haft problem senaste dagarna med att vattentrycket sjunker i hydroforen utan att någon kranar. Pumpen har slagit på vid 2 bar och jobbat upp till lite över 4 bar på ca 20 sekunder. Så här snabbt brukar det inte gå. Trycket har även sjunkit undan på några minuter då pumpen åter slagit på.
Igår hade motorskyddet på pumpen slagit av och trycket i hydroforen är noll. När jag försöker att starta pumpen låter den jättekonstigt. Har läst här och trodde kanske att det kunde vara bottenventilen i ejektorn som är dålig. När vi lossade skruven i pumpen där man fyller på vatten så sprutar det ut vatten där.
Pumpen är en Grundfors och den bytte vi för ca två månader sedan.
Slangarna hade vi uppe i somras för att se om ejektorn var igensatt. Det var den inte. Vårt problem då var att pumpen jobbade hela tiden och inte fick upp något tryck. Vi lyckades inte lösa det i somras utan pumpen la av till slut...
Nu står vi helt utan vatten så jag är mycket tacksam för all hjälp!
Två fel ? Hydroforen har ju en gummiblåsa om det är en liten är det en större så skall den vara fylld med en del luft (som kan behövas fyllas på ) detta fungerar som en fjäder mot trycket annars blir det som du skriver kort mellan strt stopp. Dett kan bli så kort att när pumpen stoppar så är det direkt för lite tryck. kolla propparna igen det kan vara en som är gången som inte syns (byt alla som test )
Tusen tack för ditt svar fixar krille!
Hydroforen har ingen gummiblåsa och jag har tömt den som jag brukar för att få in luft. Konstigt nog hjälpte det inte.
Jag hade kollat säkringen till pumpen, men nu upptäckte jag att en av huvudsäkringarna hade gått. Det löste problemet med att få igång pumpen. Jag tömde även hydroforen igen. Det verkade som om skruven uppe på hydroforen inte satt så hårt som den brukar, så den drog jag åt ordentligt. Trycket faller, men inte lika fort nu.
Kan det vara läckage i bottenventilen fast det är vatten i pumpen?
Hydroforen har ingen gummiblåsa och jag har tömt den som jag brukar för att få in luft. Konstigt nog hjälpte det inte.
Jag hade kollat säkringen till pumpen, men nu upptäckte jag att en av huvudsäkringarna hade gått. Det löste problemet med att få igång pumpen. Jag tömde även hydroforen igen. Det verkade som om skruven uppe på hydroforen inte satt så hårt som den brukar, så den drog jag åt ordentligt. Trycket faller, men inte lika fort nu.
Kan det vara läckage i bottenventilen fast det är vatten i pumpen?
Hur menar du? Var skulle läckan vara i så fall?
Pumpen pendlar fortfarande mellan 2 och 4 bar. Jobbar upp trycket snabbt och sjunker sedan långsamt utan att något i huset är på. Har stängt huvudkranen upp i huset för att försäkra mig om att det inte är något som står och rinner. Trycket sjunker snabbt i början och sedan långsammare och långsammare. När man kranar så sjunker trycket snabbt.
Pumpen pendlar fortfarande mellan 2 och 4 bar. Jobbar upp trycket snabbt och sjunker sedan långsamt utan att något i huset är på. Har stängt huvudkranen upp i huset för att försäkra mig om att det inte är något som står och rinner. Trycket sjunker snabbt i början och sedan långsammare och långsammare. När man kranar så sjunker trycket snabbt.
Var sitter din tryckmätare? På hydroforen eller på röret mellan pump och hydrofor?
Om det finns något som blockerar flödet mellan pump/tryckmätare och hydrofor kan du få det beteende som du beskriver. Vad som då händer är att trycket stiger snabbt i tryckströmbrytaren och den slår av, men flödet in till hydroforen är litet. Hur ser vattennivån ut när pumpen går?
Om det finns något som blockerar flödet mellan pump/tryckmätare och hydrofor kan du få det beteende som du beskriver. Vad som då händer är att trycket stiger snabbt i tryckströmbrytaren och den slår av, men flödet in till hydroforen är litet. Hur ser vattennivån ut när pumpen går?
Tryckmätaren sitter på hydroforen. Är det i siktröret man ser vatten nivån? I så fall har jag ingen aning för där har jag aldrig kunnat se något. Det har blivit brunt av järnet i vattnet.
Funderar lite på om det skulle kunna vara kranen/ventilen mellan pumpen och hydroforen som inte funkar? Märkte i alla fall att den inte gick att få helt tät när jag tömde hydroforen. Fast det kanske inte är problemet eftersom tryckmätaren sitter på hydroforen.
Jättetacksam för alla förslag!
Funderar lite på om det skulle kunna vara kranen/ventilen mellan pumpen och hydroforen som inte funkar? Märkte i alla fall att den inte gick att få helt tät när jag tömde hydroforen. Fast det kanske inte är problemet eftersom tryckmätaren sitter på hydroforen.
Jättetacksam för alla förslag!
Börja med att göra rent nivåröret, så att du kan se var du har vattennivån i hydroforen. Du bör ha ca 1/3 luft och 2/3 vatten i hydroforen vid stopptryck.
Röret kan du lossa utan att tömma hydroforen genom att stänga de kranar som sitter upptill och nedtill på röret.
Ev får du tappa ur vatten och fylla på luft med en kompressor för att få till det om det är så att du har en alldeles för liten luftnivå.
Om trycket sjunker utan att du tar vatten är det något som läcker. Om du stänger kranen mellan pump och hydrofor, vad händer då med trycket? Sjunker det inte med den kranen stängd så finns det en läcka innan kranen. T ex rörkoppling vid borrhålet eller anslutningen till ejektorn.
Röret kan du lossa utan att tömma hydroforen genom att stänga de kranar som sitter upptill och nedtill på röret.
Ev får du tappa ur vatten och fylla på luft med en kompressor för att få till det om det är så att du har en alldeles för liten luftnivå.
Om trycket sjunker utan att du tar vatten är det något som läcker. Om du stänger kranen mellan pump och hydrofor, vad händer då med trycket? Sjunker det inte med den kranen stängd så finns det en läcka innan kranen. T ex rörkoppling vid borrhålet eller anslutningen till ejektorn.
Jag har inte lyckats att få av nivåröret. Jag kan inte rubba kopplingarna ;-). Jag får avvakta med detta. Det ser dock inte ut att vara något vatten alls i röret (fast det har jag aldrig kunnat se). Det borde finnas bra med luft i hydroforen då jag tömt för några dagar sedan.
Jag testade att stänga kranen mellan tryckmätare och hydrofor (tror dock inte att den blir helt tät) när det är tryck i hydroforen. Trycket i hydroforen sjunker fortfarande i samma takt. När trycket i hydroforen är nere i 2 bar går pumpen igång. Sedan går pumpen igång med ca 10 sek mellanrum på 2 bar.
Jag testade att stänga kranen mellan tryckmätare och hydrofor (tror dock inte att den blir helt tät) när det är tryck i hydroforen. Trycket i hydroforen sjunker fortfarande i samma takt. När trycket i hydroforen är nere i 2 bar går pumpen igång. Sedan går pumpen igång med ca 10 sek mellanrum på 2 bar.
Verkar riktigt skumt. Den korta tiden mellan till och frånslag tyder på en väldigt liten luftficka. Ser du att tryckmätaren rör sig fort mellan 2 och 4 bar?
Får du ut ordentligt med vatten ur hydroforen efter det att pumpen har gått och under tiden som den går?
Får du ut ordentligt med vatten ur hydroforen efter det att pumpen har gått och under tiden som den går?
Nja, det snabba tillslaget borde väl bero på att kranen är stängd, men läcker lite. När pumpen jobbar blir trycket i tryckvakten högt pga den stängda kranen. Trycket når dock inte hydroforen som då fortfarande står på 2 bar. Eftersom kranen inte är tät läcker den lilla vattenmängd som är i röret snabbt ut till hydroforen och trycket i tryckvakten minskar igen.
Så tolkar jag det i alla fall, fast jag kanske har missförstått hur det funkar?
När jag öppnar kranen så ökar trycket i hydroforen till 4 bar på ca 30 sek. Det tar sedan ca 10 min innan trycket sjunkit ner till 2 bar. Jag har bra tryck i vattenledningen när jag kranar.
Så tolkar jag det i alla fall, fast jag kanske har missförstått hur det funkar?
När jag öppnar kranen så ökar trycket i hydroforen till 4 bar på ca 30 sek. Det tar sedan ca 10 min innan trycket sjunkit ner till 2 bar. Jag har bra tryck i vattenledningen när jag kranar.
OK, då är jag med. Ja, det är helt riktigt att trycket ökar snabbt när kranen mellan pump och hydrofor är stängd.
Jag får ändå en känsla av att vatten kommer ut någonstans mellan ejektor och pump eftersom pumpen startar igen efter ca 10 s som du skrev tidigare och att trycket sakta sjunker även när inget vatten tappas via någon kran. Att det tar längre tid när du har kranen mellan pump och hydrofor öppen beror på att luftfickan i hydroforen fungerar som en buffert som håller uppe trycket.
Att du kommer upp i 4 bar på 30 s med kranen öppen mot hydroforen kan bero på liten luftficka, men också på att pumpen har hög kapacitet, vilket ju är helt OK.
Jag får ändå en känsla av att vatten kommer ut någonstans mellan ejektor och pump eftersom pumpen startar igen efter ca 10 s som du skrev tidigare och att trycket sakta sjunker även när inget vatten tappas via någon kran. Att det tar längre tid när du har kranen mellan pump och hydrofor öppen beror på att luftfickan i hydroforen fungerar som en buffert som håller uppe trycket.
Att du kommer upp i 4 bar på 30 s med kranen öppen mot hydroforen kan bero på liten luftficka, men också på att pumpen har hög kapacitet, vilket ju är helt OK.
Redigerat:
Klicka här för att svara