5 532 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Trycka luft i hydrofor -hur?
Jag har en liten hydroforpump som har tappat luften. Lämnade in förra gången det hände men tänker att det kan ju egentligen inte vara någon raketteknologi att fylla den själv, dessutom är det lördag eftermiddag och det skulle inte skada att få igång vattnet under helgen... Har dock inte egen kompressor. Pumpen har inte någon egen tryckmätare. Kan man fylla med bensinstationens däckpump? Vad ska det vara för tryck. Är det någon skruv att öppna för att släppa ut vattnet i pumpen eller kommer det att komma upp av sig själv genom in- eller utloppsanslutningarna?
Antar att det är tanken och inte pumpen som tappat luften
. Enklaste sättet är att du tappar ur allt vatten ur hydroforen och sen startar du pumpen så får du automatiskt rätt mängd luft i den.
Om du har lämnat den någonstans gissar jag att det är en hydropress du har och inte en hydrofor. Då måste man trycka i luft, det räcker inte att bara tappa av vattnet. Tillgång till en kompressor är ett krav. Det är för liten volym i mackarnas däckspåfyllare.
FIXAT. RINGDE EN KOMPIS SOM RINGDE EN KOMPIS. TYDLIGEN SKA TRYCKET VARA NÅGOT LÄGRE ÄN TILLSLAGSTRYCKET OCH VATTNET SKA TRYCKAS UR AV SIG SIG SJÄLVT NÄR MAN PUMPAR. JAG HAR INTE HUNNIT PROVA ÄNNU MEN HOPPAS DET FUNKAR.
Att jag har lämnat iväg den den förut beror bara på bekvämlighet men just nu vore det väldigt bekvämt att få igång apparaten så att jag får vatten. Jag har egentligen två styck för att kunna byta med om en lägger av men just nu funkar inte någon. Verkar lättare att få igång den som bara har tappat luften. Det är alltså inte en stor kluns som står bredvid en pump utan vad som tydligen kallas pumpautomat. En sådan här:
http://www.dinvvsbutik.se/cam4022pumpautomat1fas-p-49291.html?osCsid=1tegl1hc5msah1baeofaqkk2s1
Få ut vattnet, ja, jag har försökt att få ut det bara för att det skulle vara lättare att bära apparaten, lite sipprar det ut när jag lyfter den upp o ner o fram o tillbaka men det måste ju finnas en avtappning nånstans??? Undertill säger en tråd om hydropresser här på forumet men där finns ingenting. Var borde den sitta?
Och, det är ju inte nån stor pump/tank. Luftvolymen kan ju inte vara större än ett däcks. Om jag nu måste pumpa? Frånslagstrycket är 2,8 bar säger specifikationen. Kan det betyda att lufttrycket ska vara precis lite grann över det, typ 2,9 bar?
Att jag har lämnat iväg den den förut beror bara på bekvämlighet men just nu vore det väldigt bekvämt att få igång apparaten så att jag får vatten. Jag har egentligen två styck för att kunna byta med om en lägger av men just nu funkar inte någon. Verkar lättare att få igång den som bara har tappat luften. Det är alltså inte en stor kluns som står bredvid en pump utan vad som tydligen kallas pumpautomat. En sådan här:
http://www.dinvvsbutik.se/cam4022pumpautomat1fas-p-49291.html?osCsid=1tegl1hc5msah1baeofaqkk2s1
Få ut vattnet, ja, jag har försökt att få ut det bara för att det skulle vara lättare att bära apparaten, lite sipprar det ut när jag lyfter den upp o ner o fram o tillbaka men det måste ju finnas en avtappning nånstans??? Undertill säger en tråd om hydropresser här på forumet men där finns ingenting. Var borde den sitta?
Och, det är ju inte nån stor pump/tank. Luftvolymen kan ju inte vara större än ett däcks. Om jag nu måste pumpa? Frånslagstrycket är 2,8 bar säger specifikationen. Kan det betyda att lufttrycket ska vara precis lite grann över det, typ 2,9 bar?
Redigerat:
Stäng pumpen, öppna vattenkranen så du inte har något vattentryck. Pumpa så du har strax under starttrycket (säg tex 90%). Du vill ju att den nästan ska vara tom på vatten när pumpen startar, och sedan ska pumpen kunna trycka in så mycket vatten som möjligt innan den slår ifrån för att trycket börjar bli högt. (Gissar alltså att det är en hydropress, annars får du en massa luft i ledningarna om du gör på detta sätt.)
Mitt tips är, om det är en hydropress, att du pumpar in 1-1,2 bar med exvis en fotpump som har manometer.
Klicka här för att svara