Hej! är precis ny på sånt här och har ingen aning om jag gör rätt nu?:(
jag undrar hur djupt ytvatten räknas? Vi borrade för ca 1 år sen och har jättedåligt med vatten, när den var nyborrad så kom inget vatten förrän efter ett dygn men dom pumpade inte ur källan ngt o inte kollade hur mycket vatten den gav, vi har strulat o diskuterat med dom flera ggr men får ingen hjälp,nu har vi haft en annan firma ute och fått dessa svar: skitvatten rinner in på 17,8 meter och ger ca 3 minutliter just nu och att det inte verkar komma in ngt vatten på djupare nivå, men vi vet att när det torkar upp ute igen så har vi inget vatten,vad ska vi göra? I höstas kunde vi inte fylla en tunna ens.Brunnen är borrad 100 meter, ska vi el borrfirman stå för en tryckning av källan?
man behöver trycka källan och sätta in en tätningsmanchett säger den här firman.
vattenproverna visar tjänligt med anmärkning.
Mvh carina

Min borrade brun gav inte en droppe vilket inte bekymrade borraren, han tryckte och sedan ger det gott om vatten. Själva tryckningen gjorde en underentrepenör, och denne menade att det är många som trycker men inte alla har tillräckligt bra grejer för att spräcka upp berget tillräckligt. Sedan lades en temporär pump i som spolade var 15 minut i en månad, därefter kontrollerades flöde och vattenkvalitet.

Fick du någon garanti kring vattenmängd och kvalité från den första borraren?

Näe fick ju inga garantier men dom säger att dom garanterar vatten och på deras hemsida står det alla möjliga garantier, men vi ska väl trycka men jag blir så irriterad när dom inte är hjälpsamma men pigga när det gällde borrningen, men nu menar dom att det inte är nåt fel??

I erat avtal bör det stå vad som gäller, men enligt din beskrivning verkar de inte vilja ta sitt ansvar.
Tråkigt då det idag verkar betydligt enklare än för några år sedan att få vatten, även i de torraste källor.

Det är ju inget jättejobb att trycka, en tankbil med vatten och en snubbe som trycker, avklarat på 2h.
Sedan spola i några veckor för att få det rent.
Så vad de har att vinna på att bråka om de garanterar vatten fattar inte jag..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.