8 478 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Förminskning 18mm till 15mm koppar (samt pluggning av 18mm rör)
Hej,
Jag söker efter en lösning att gå från 18mm kopparrör (obeh.) till 15mm koppar (kromade), helst ska kopplingen vara kromad då den kommer ligga synlig.
Jag får in ingående vatten genom 18mm kopparrör som sitter strax innanför väggen. Men jag vill gärna ha 15mm i resterande kopplingar (duschblandare osv).
Det jag har hittat är att använda en gängnippel R20xR15 (Rinkabyrör 4329) och sedan två halvkopplingar, 18xR20 samt 15xR15. Men det känns som att det borde gå att göra enklare (och billigare). Jag antar att man inte kan använda klämringar + muttrar till denna nippel.
Jag har tittat på "förminskningssats" 18x15 (nr 3618) men förstår inte hur den fungerar? Är det en sån + två klämringar och två lösa muttrar i rätt storlekar? Och behöver jag stödhylsor även till halvhårda rör med den?
Dessutom behöver jag plugga dessa 18mm rör fram tills rördragningen ska ske, halvkopplingar och gängpluggar brukar aldrig bli bra. Görs detta kanske enklast med klämringsproppar nr 3689?
Jag söker efter en lösning att gå från 18mm kopparrör (obeh.) till 15mm koppar (kromade), helst ska kopplingen vara kromad då den kommer ligga synlig.
Jag får in ingående vatten genom 18mm kopparrör som sitter strax innanför väggen. Men jag vill gärna ha 15mm i resterande kopplingar (duschblandare osv).
Det jag har hittat är att använda en gängnippel R20xR15 (Rinkabyrör 4329) och sedan två halvkopplingar, 18xR20 samt 15xR15. Men det känns som att det borde gå att göra enklare (och billigare). Jag antar att man inte kan använda klämringar + muttrar till denna nippel.
Jag har tittat på "förminskningssats" 18x15 (nr 3618) men förstår inte hur den fungerar? Är det en sån + två klämringar och två lösa muttrar i rätt storlekar? Och behöver jag stödhylsor även till halvhårda rör med den?
Dessutom behöver jag plugga dessa 18mm rör fram tills rördragningen ska ske, halvkopplingar och gängpluggar brukar aldrig bli bra. Görs detta kanske enklast med klämringsproppar nr 3689?
Om det är samma förminskning som jag tänker på så används den tillsammans med en vanlig klämringskoppling. Man trär sedan på förminskningssatsen på 15 mm röret och för in den i den större klämringskopplingen. Dvs. köp kromade 18mm klämringskopplingar, 18x15 mm förminskningar, 18 och 15 mm stödhylsor samt proppar så blir det bra.
Ja, så skulle det kunna vara.
Jag trär på förminskningssatsen (nr 3618) på 15mm röret så "blir den" 18mm klämring som sedan passar i t.ex. en rak 18mm skarv (nr 3748) och på anda sidan ansluter jag 18mm röret då? Blir det rätt så?
Jag trär på förminskningssatsen (nr 3618) på 15mm röret så "blir den" 18mm klämring som sedan passar i t.ex. en rak 18mm skarv (nr 3748) och på anda sidan ansluter jag 18mm röret då? Blir det rätt så?
Den befintliga klämringen i 18 kopplingen (3748) byter du ut mot förminskningssatsten (3618) Muttern trär du alltså på först, sen förminskningen. Skruva ihop. Dra tills förminskningen "klickar" och ca ett varv till. Och på andra sidan ansluter du bara 18mm röret, glöm ej att smörja kopplingen lite med typ locher (5447 eller 5468)
Tack för det utmärkta svaret!krilleman_215 skrev:Den befintliga klämringen i 18 kopplingen (3748) byter du ut mot förminskningssatsten (3618) Muttern trär du alltså på först, sen förminskningen. Skruva ihop. Dra tills förminskningen "klickar" och ca ett varv till. Och på andra sidan ansluter du bara 18mm röret, glöm ej att smörja kopplingen lite med typ locher (5447 eller 5468)
Nu känner jag mig helt säker på vad som ska göras.
Locher har jag gott om på jobbet, är det generellt tips till klämringsmuttrar? Tidigare har jag kört "torrt" på dessa, bara använt locher (och lin) på rena gängförband.
Klicka här för att svara