4 698 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Skum smak på vattnet
Har problem med extremt dålig smak (och även lukt) på vattnet i nybygget. Det är en gummiaktig kemisk smak som jag tror kommer från hydropressen, men får väl inte så mycket medhåll från rörisen på den tanken...
När vi spolar tillräckligt länge för att få nytt vatten från den borrade brunnen så smakar det ingenting, därav började vi fundera på hydropressen. Vattnet har skickats på analys och allt var ok.
Kan det finnas någon gas i vattnet som gör att hydropressens gummiblåsa skulle släppa smak?? Känner ingen lukt från det när man tappar direkt från brunnen, men man vet ju aldrig??
Några idéer, tankar ?
När vi spolar tillräckligt länge för att få nytt vatten från den borrade brunnen så smakar det ingenting, därav började vi fundera på hydropressen. Vattnet har skickats på analys och allt var ok.
Kan det finnas någon gas i vattnet som gör att hydropressens gummiblåsa skulle släppa smak?? Känner ingen lukt från det när man tappar direkt från brunnen, men man vet ju aldrig??
Några idéer, tankar ?
Upplevde liknande fenomen med smak och lukt när jag borrade ny brunn förra året. Efter ca en månad var lukt och smak försvunna. En del kommer nog från plastslangen och en del från hydropressen. Själv har jag en hydrofortank som inte byttes i samband med brunnsborrningen, så i mitt fall var det bara slangen som gav upphov till smaken och lukten.
är det någon skillnad på varm o kallvatten?
Blir det bättre efter du luftat det?
Blir det bättre efter du luftat det?
Nja, jag vet egentligen inte. Vi har inte kopplat in varmvattnet ännu så jag vet inte, men eftersom det vatten som nu smakar illa skall in i varmvattenberedaren så utgår jag från att det kommer att smaka kasst också.
Vad finns det att lufta på inkommande vattenledning från brunnen??
Finns det något som kan göra att "blåsan" i tanken släpper smak?
Ingen som råkat ut för detta tidigare?
//A
Vad finns det att lufta på inkommande vattenledning från brunnen??
Finns det något som kan göra att "blåsan" i tanken släpper smak?
Ingen som råkat ut för detta tidigare?
//A
Det finns utrustning för att lufta det innan hydropress.
Hur blir det med lukten på vattnet om du vispar det en stund innan du dricker det?
Hur blir det med lukten på vattnet om du vispar det en stund innan du dricker det?
Klicka här för att svara