7 347 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Pålitligt vattenprov - från vem?
Hej!
Jag funderar på att lämna in ett vattenprov för analys. Vi ha kommunalt vatten i Stockholmsområdet och man kan tycka att det inte skulle behövas, men vår son är sjuk och har en del konstiga värden, bl a lever- och koppar-värden, vaför vi håller på med uteslutningsmetoden. Frågan är vem man vänder sig till? Jag vill inte lämna prover till Stockholm Vatten (av förklarliga skäl) och inte heller till de som säljer reningsfilter, utan någon oberoende, som inte har mer att tjäna på det ena eller andra svaret.
Någon som vet?
Tack på förhand!!!!
Jag funderar på att lämna in ett vattenprov för analys. Vi ha kommunalt vatten i Stockholmsområdet och man kan tycka att det inte skulle behövas, men vår son är sjuk och har en del konstiga värden, bl a lever- och koppar-värden, vaför vi håller på med uteslutningsmetoden. Frågan är vem man vänder sig till? Jag vill inte lämna prover till Stockholm Vatten (av förklarliga skäl) och inte heller till de som säljer reningsfilter, utan någon oberoende, som inte har mer att tjäna på det ena eller andra svaret.
Någon som vet?
Tack på förhand!!!!
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Vi kontaktade vår kommun för att få tips på ett oberoende vattenlaboratorie när vi skulle testa vattnet i vår brunn. Då fick vi bara en analys och slapp säljsnacket. Kan du inte kontakta kommunen, säga att du vill skicka in ett vattenprov för analys och fråga var du ska skicka det? Du behöver ju inte berätta att det är det kommunala vattnet, du kan ju låtsas att det kommer från en brunn nånstans.
Och du behöver väl inte heller skämmas om det skulle komma fram att det är det kommunala vattnet du testar? Det kan ju visa att ni har felaktiga ledningar i huset som inte är vattenbolagets fel?
Och du behöver väl inte heller skämmas om det skulle komma fram att det är det kommunala vattnet du testar? Det kan ju visa att ni har felaktiga ledningar i huset som inte är vattenbolagets fel?
Här har du ett förslag... Lycka till med sonen och hoppas att han blir bättre snart!
http://vattenfilter.com/shop/?artnr=EUROFINS&gclid=CIGsso--8acCFQaFDgodW1SRbA
http://vattenfilter.com/shop/?artnr=EUROFINS&gclid=CIGsso--8acCFQaFDgodW1SRbA
Nej, jag känner inte till sjukdomen särskilt väl men jobbar inom vårdsektorn. Vi håller tummarna för att det är något "beskedligt" men även Wilsons anses väl vara ganska hanterbart nu för tiden. Speciellt med en tidig diagnos. Lycka till!
Kan man inte be att få ut kommunens provresultat då de borde vara offentlig handling? Kan lova att kommunen ligger som kund hos någon av de två stora analysfirmorna nämnda ovan. Har faktiskt jobbat med vatten och livsmedel på en av dem. Skriv inte att det är ett brunnsvatten bara om du skickar, då det inte är samma gränsvärden på enskilda vatten (brunnar) som på allmänt dricksvatten dvs kommunalt kranvatten. Tror kanske till och med att kommunen skulle kunna stå för analysen om du berättar läget för dem, är inte en stor kostnad för dem att köra en mikrobiell/kemisk analys. Man kan ju alltid fråga menar jag. 
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara