6 722 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Grävd brunn, Hydrofor och vinter?
Hej forumet!
Jag har blivit vid en sommarstuga och håller på att rusta upp den för permanentboende. Det är en grävd brunn med okänt djup, kanske 6 meter, och i brunnen sitter en hydroforpump som är trasig. Det är en billig Jula-pump så min tanke är att lyfta upp den och ersätta den med en ny, laga den gamla och ha som reserv, om det nu går...
Pumpen sitter på en ställning ett par meter ner i brunnen och frågan är om det fungerar att ha det på det viset på vintern? Hur långt ner i brunnen når vinterkylan? Det är ju ingen tjäle på det djupet men blir luften så kall ändå?
Alternativet är att ha pumpen inomhus vilket blir en hel del jobb med slangar och rördragning men inte omöjligt. Är det värt det?
Jag har blivit vid en sommarstuga och håller på att rusta upp den för permanentboende. Det är en grävd brunn med okänt djup, kanske 6 meter, och i brunnen sitter en hydroforpump som är trasig. Det är en billig Jula-pump så min tanke är att lyfta upp den och ersätta den med en ny, laga den gamla och ha som reserv, om det nu går...
Pumpen sitter på en ställning ett par meter ner i brunnen och frågan är om det fungerar att ha det på det viset på vintern? Hur långt ner i brunnen når vinterkylan? Det är ju ingen tjäle på det djupet men blir luften så kall ändå?
Alternativet är att ha pumpen inomhus vilket blir en hel del jobb med slangar och rördragning men inte omöjligt. Är det värt det?
Har du råd så sätt en djupbrunnspump i brunnen och ha hydropress och tryckbrytare innomhus. Det blir inte så mycket jobb och kommer att fungera utmärkt. Men som sagt den pumpen kosta nån tusenlapp mer än en julapump, den har dock minst dubbla livslängden
Nån tusenlapp går bra men jag antar att det handlar om mer än pumpen? Hydroforen kostar en del också och det finns inte mer utrymme än ett skåp på 60x60x90 Det kanske är ett alternativ hur som helst, i framtiden kan det eventuellt bli en borrad brunn och då är det ju bra att redan ha pumpen.
Det blev en ny hydroforpump, minsta möjliga jobb.
Julas Al-ko HW1000
Monterade den i dag och det blev bra tryck, för bra, jag fick göra om några klämringsskarvar =)
Brunnen har "stått still" i ca 3 år och vattnet luktar en del. Är detta normalt? Jag låter nu pumpen gå och spola så mycket det går för att "byta" vattnet i brunnen, tänker jag rätt?
Julas Al-ko HW1000
Monterade den i dag och det blev bra tryck, för bra, jag fick göra om några klämringsskarvar =)
Brunnen har "stått still" i ca 3 år och vattnet luktar en del. Är detta normalt? Jag låter nu pumpen gå och spola så mycket det går för att "byta" vattnet i brunnen, tänker jag rätt?
du tänker och gör rätt
man kan även klorera den en aning innan man börjar omsätta den
man kan även klorera den en aning innan man börjar omsätta den
Jag är uppvuxen i ett hus där det alltid stått en pump i en grävd brunn ca 3m ner på en avsats. Har funkat jättebra i alla år! Då endast med ett "lock" på betongringarna av plåt... Ingen värmekabel eller isolering alls... Så det går!
Klicka här för att svara