Vatten & Avlopp
torparn_i_norrland: Jag har flyttat från kalla Norrland och bor sedan ett kort tag söder över. Offerten har jag inte fått ännu..blir förmodligene efter jul...kanske lika bra det=)
Göran.W: Normalt brukar man för fylla hodroforen med luft till 1-1,5bars tryck Då har man runt 150 liter vatten när strömen går. Annars kan man tappa upp vatten i dunkar när det finns risk för ström avbrott. 5 liter per person och dygn räcker långt om man bara använder det till matlagning, dryck och tandborstning dvs tillfällen man behöver rent vatten. Resten av vatten förbrukningen kan man
Krilleman: Min rekomnedation är att köp dig en ny 4cc blandare, visst kan man skruva med blandare och byta packningar och smörja termostaten osv. Men erfaranhetsmässigt = byt exempel http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=597 Med FMM får du en bra blandare!
Azoo-Lina: Tack för hjälpen! Dom kunde fixa filtermassa åt oss så nu är det beställt :)
Ola78: Jag har prövat att dra kopplingen och hade hoppats det skulle hjälpa men icke sa nicke. Men tack för tipset om frostvakten hade jag inte haft en tanke på, får bli till att införskaffa en sådan. Tråkigt det som hände dig och din familj med erat hus hoppas allt slutar lyckligt för er till slut. Tack så hemskt mycket för svaret.
Göran.W: Glasfiber och polyester kan kanske laga det provisoriskt. Annars är det väl gas och gjutjärns pinnar som gäller. Dumt att hålla på att försöka laga något provisoriskt till jul för funkar det inte står man med skägget i brevlådan när andra firar jul. Försök iaf få tag i en beg fungerade pump om ni inte vill köpa en ny nu.
Jeebus90: Alright, då vet jag läget ligger till! Tack så jättemycket för all hjälp båda två! God jul och gott nytt år! :D Mvh Jesper
snuttjulle: Tror att vi inte menar samma sak när jag skriver material. Jag menar inte material så som ämne typ koppar eller guld utan rörkoppling eller rakskarv. Och då när man tillverkar en sådan måste man ta hänsyn till att koppar leder värme bra mm. På samma sett som att man inte tillåter en strömbrytare att börja glappa efter 2 dar bara för att den sitter på ett ställe där den utsätts
Jannez69: [citat] Så 1cm/m i lutning klarar alltså även lutfisken och surkålen..? ;)
Krilleman: Du är inte den första som löst saker med silikon :) Man kommer långt med det och en rulle silvertape när det krisar en fredagkväll! :rolleyes:
norrbottenstorpet: Det finns massvis med information på nätet om detta, sök här på forat och googla, alt. wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor http://www.sfv.se/cms/showdocument/documents/sfv/vara_fastigheter/tillsyn_och_skotsel/Fastighet_986.pdf Hydrofor (inte hydrofon) menade du säkert. Det är själva vattenbehållaren i ett system med enskilt vatten (hydropress finns också). Mycket enkelt så
JerreEssberg: Du ska väl skarva 90 plaströr med 110 plaströr? Så gå på den som Johan och Taxen rekommenderade. Finns här http://www.vvs-boden.se/uponorpphtfrminskningexcentrisk110x90-p-8690.html för 72:- (dock är det en 110/50 på bilden men texten säger 110/90)
JerreEssberg: För att göra en bock likt den noa länkar till: Först en nästan 90 graders bock och sedan ca 45 grader tillbaka, sedan kapar du av lite "innan" 90-bocken så det passar avståndet till röret över. Är ungefärliga vinklar, det går så på rutin efter ett tag så man tänker inte på hur man gör:) Sedan beror det lite på vilken typ bockverktyg och avstånden mellan rören som ska korsas...
tjaboo: [citat] Plasthus med gummiimpeller? http://www.jula.se/borrmaskinspump-137322
Rebeckaf: Det här sitter i kröken på toaletterna och är stenhårt. Skulle i sådana fall behöva karvas bort med kniv eller stämjärn. Så det är ny toa eller kemi som gäller. Och jag är inte säker på att en toa tillverkad långt bort och fraktad hit med den belastning som både tillverkning och frakt ger på miljön är bättre än att försöka göra rent den vi har.
tommygunxs: Jag ringde och pratade med Byggkeramikrådet idag och de sade i princip att arbetet verkade klantigt utfört men någon risk för vattenskada borde inte föreligga (såvida tätskiktet är korrekt, vilket jag hoppas och utgår från att det är) Snyggt är det inte, men jag orkar inte tjata med honom om det o är verkligen inte sugen på att de skall göra om arbetet. Jag är besviken då jag var
Manhood: Har i mitt badrum där nere upptäckt att radiatorrören är ingjutna lite i ett par svängar mitt på "gåytan" i betonggolvet, detta för att vara någon form av golvvärme. Jag känner genom betongen var rören går, kan inte säga exakt hur varmt det är men det är en ganska behaglig värme. 1. Ska flytspackla på fredag och antar att jag måste stänga av värmen i huset för att inte
PCLarsson: Och fixar man det inte så stänger kommunen till slut av vattnet, åtminstone i min kommun... Hälsningar
Krilleman: En rörfirma med elkompetens är ju det bästa för dig!
karl oskar: låter som du har stopp i tillförseln för v.vatten.b men okej flöde ut iom du tappar tryck efter ett tag. Jag hade letat fel innan v.vatten.b
karl oskar: du ska ha ca 2 bar (kg) eller 90 % av starttrycket på pumpen när den e tom.
Enk Projektet: Ok, jag skulle tro att det är tryckströmbrytaren, kolla om den är kopplad över alla faser. Kolla också om den släpper igenom på alla, jag brukar bara använda en kontakt i taget på tryckströmbrytaren som manöver till kontaktorn. På det viset har man 3st oberoende kontakter att tillgå och man slipper att byta när det slutar funka.
JerreEssberg: Iom att jag alltid haft med gassvetsen har jag aldrig provat nåt annat. Men tror inte det räcker med varmluftpistol. Kanske möjligen en sån där gasolbrännare med engångstub. Men tyvärr är det ju ofta i gamla hus plankväggar och sågspån som isolering så man ska vara försiktig med att tända lågan hur som helst.:S Men sedan är det ju så att när jag gick lärling för en hel del
Octavianus: Tack för svar. Vad har PEX för fördelar gentemot kopparrör, vad gör dem enklare att handskas med? Det beffintliga rörert, som ett ett ganska tjockt kopparrör, har ngn form av klack vid ändan, som skruvgrejjen fastnar mot, hur får jag dit en sådan, fast längre ner på den, eller behöver man inte en sådan? Antar att svaret på om man kan ha en slang istället för rör till avloppet
n0ir: Tack för svaren! Vattnet är draget med Beulco Termopar anslutningsslangar, men vi bor på våning fyra i ett gammalt 30-talshus så vattentrycket är inte det bästa. Vi får se hur det fungerar när tvättmaskinen väl är på plats.