Nu har kommunen där jag bor bestämt sig för att göra en avloppsinventering på landsbygden..
Det är väl iofs en bra ide med tanke på att det finns många bristfälliga avlopp.
Men nu till saken. Det finns vissa fastigheter som undantas såsom de med avlopp anlagda efter 2000 samt som i vårat fall Anläggning med trekammar brunn, slamavskiljare samt en infiltrationsbädd (anlag 1999).
Men efter kontakt med kommunen påstår de att avloppsanläggningar kan skilja sig och att jag nu ska inspekteras och för detta måste jag betala deras tillsyns avgift på 1200:-
Kan de verkligen kräva en på detta? Jag berörs ju inte enl deras egna normer.

Smått irriterad just nu.:@

En enskild avloppsanläggning räknas som en miljöfarlig verksamhet enligt Miljöbalken och kommunen har ansvar för tillsynen. Ofta har fullmäktige i varje kommun antagit en taxa som säger att de får ta betalt för tillsynen.

I princip får dom alltså ta betalt för att åka ut och kolla på ditt avlopp, även om du inte berörs av de där normerna. De hade kunnat åka ut på ett avlopp som är 3 år gammalt också och ta betalt för det besöket, så det är nog inga konstigheter alls. Om man har ett avlopp så får man helt enkelt räkna med att det kostar en slant...

Hoppas att det går bra på inspektionen och att du slipper krav på anläggningen.

Dom måste ha ont om pengar de stackars pappersvändarna. 1200:- för varje inspekterad anläggning det blir lite.
Det borde ju ingå i deras jobb. 1200:- kan man ha betydlig mer nytta av som småbarnsförälder.

Fast det där handlar om politik. När dom beslutade om avgifterna tyckte dom nog att avloppsprojektet skulle vara självfinansierande för att stadsborna (som redan betalar sin VA-avgift) inte ska behöva vara med och betala för avloppsinspektionerna på landet.

Sen är det nog rätt mkt jobb med det. Eftersom allt är offentliga handligar osv. så ska det ju arkiveras och grejas också. Men, det är klart, finns ju helt klart roligare saker man kan göra med sina 1200:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.