14 591 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Ah, inget vatten! Felsökning vattenpump, ringa elektriker eller rörmokare?
F-n pumpen funkar inte !
Enda sättet att få liv i pumpen är att först slå av och på proppskåpet( bild 1).
Sedan återställa motorskyddet?!?( bild 2), svarta knappen.
Pumpen( bild 3)går då i cirka 8-10 sekunder och sedan löser motorskyddet ut igen.
Efter detta går det inte att återställa motorskyddet utan att först slå av och på strömmen igen. I vanliga fall går det att stänga av på den röda knappen och sedan sätta på med den svarta...
Har en hydrofor på 300 liter som står tillsammans med pumpen nere i ett betongrör ute på tomten.
1. Vad kan det vara för fel? Ska jag ringa elektriker eller rörmokare?
2.Kan man få en rekommendation på ny pump som gärna får vara mer kraftfull än den nuvarande(nuvarande pallar inte riktigt vattning på sommaren)
Enda sättet att få liv i pumpen är att först slå av och på proppskåpet( bild 1).
Sedan återställa motorskyddet?!?( bild 2), svarta knappen.
Pumpen( bild 3)går då i cirka 8-10 sekunder och sedan löser motorskyddet ut igen.
Efter detta går det inte att återställa motorskyddet utan att först slå av och på strömmen igen. I vanliga fall går det att stänga av på den röda knappen och sedan sätta på med den svarta...
Har en hydrofor på 300 liter som står tillsammans med pumpen nere i ett betongrör ute på tomten.
1. Vad kan det vara för fel? Ska jag ringa elektriker eller rörmokare?
2.Kan man få en rekommendation på ny pump som gärna får vara mer kraftfull än den nuvarande(nuvarande pallar inte riktigt vattning på sommaren)
Redigerat:
Har du kollat att du har alla 3 faserna fram?
Mät så att du ser att ingen fas saknas.
Elektriker i första hand på felsökning
Mät så att du ser att ingen fas saknas.
Elektriker i första hand på felsökning
Tack för snabbt svar.
Börjar med elektrikern i morgon bitti.
Vem i Uppsala byter pumpen åt mig i morgon om det visar sig att elektrikern säger att allt fungerar? Comfort JF Jansson säger inte mycket om vattenpumpar på sin hemsida?
Börjar med elektrikern i morgon bitti.
Vem i Uppsala byter pumpen åt mig i morgon om det visar sig att elektrikern säger att allt fungerar? Comfort JF Jansson säger inte mycket om vattenpumpar på sin hemsida?
Återkoppling!
Det visar sig att pumpen drar cirka 13 Ampere på två faser. Elektrikerns dom blir alltså att pumpen är slut.
Vattenpumpen visade sig bestå av två delar, motor plus pumphus med en ihopkopplad axel emellan. Elekrikern är klåfingrig och skruvade loss motorn. Jag frågade om jag skulle köpa ny och fick då till svar att han får bättre pris än mig så han skulle fixa en ny motor under dagen.
Förhoppningsvis så har jag vatten till eftermiddagen...
Utan vatten = elektrikerjobb i mitt fall
Det visar sig att pumpen drar cirka 13 Ampere på två faser. Elektrikerns dom blir alltså att pumpen är slut.
Vattenpumpen visade sig bestå av två delar, motor plus pumphus med en ihopkopplad axel emellan. Elekrikern är klåfingrig och skruvade loss motorn. Jag frågade om jag skulle köpa ny och fick då till svar att han får bättre pris än mig så han skulle fixa en ny motor under dagen.
Förhoppningsvis så har jag vatten till eftermiddagen...
Utan vatten = elektrikerjobb i mitt fall
Fortsättning följer:
Lindningen på elmotorn var inte skadad och såg fin ut, behöver inte bytas. Elektrikern bytte bara ett slitet lager på elmotorn och koncentrerar sig nu på "trycksensorn" dvs den som slår på och av pumpen.
Jag kan tycka att han borde ha mätt mellan "trycksensorn" och pumpen i steg 1.
Den den första mätningen gjordes bara mellan motorskydd och "trycksensorn"
Vi får se var det slutar.
Det blir väl dyrt som f-n även om elektrikern säger att vi sparar en massa tusenlappar på att inte byta elmotorn.
edit: "trycksensorn" bytt allt funkar...
Lindningen på elmotorn var inte skadad och såg fin ut, behöver inte bytas. Elektrikern bytte bara ett slitet lager på elmotorn och koncentrerar sig nu på "trycksensorn" dvs den som slår på och av pumpen.
Jag kan tycka att han borde ha mätt mellan "trycksensorn" och pumpen i steg 1.
Den den första mätningen gjordes bara mellan motorskydd och "trycksensorn"
Vi får se var det slutar.
Det blir väl dyrt som f-n även om elektrikern säger att vi sparar en massa tusenlappar på att inte byta elmotorn.
edit: "trycksensorn" bytt allt funkar...
Redigerat:
Grattis till återkomsten av vattnet, och till att ha hittat en riktigt bra hantverkare.
Klicka här för att svara