3 256 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
fruset avlopp
hejsan
har fått en ispropp och har lyckats lokalisera stoppet till den sista 90gradersböjen ner i trekammarbrunnen. Vattennivån ligger just nu ca 10 cm under nederkant på böj i tanken. Har bankat loss proppen vid två tillfällen men de kommer tillbaka. Kan det vara så att nivån i tanken stiger för högt så inte vattnet kan rinna ut och böjen fryser, sen sjunker nivån sakta igen?? kan man borra hål i avloppet 4 meter ifrån böjen inne i krypgrunden å trycka in en värmekabel?? eller vad gör man??
Tack så länge
har fått en ispropp och har lyckats lokalisera stoppet till den sista 90gradersböjen ner i trekammarbrunnen. Vattennivån ligger just nu ca 10 cm under nederkant på böj i tanken. Har bankat loss proppen vid två tillfällen men de kommer tillbaka. Kan det vara så att nivån i tanken stiger för högt så inte vattnet kan rinna ut och böjen fryser, sen sjunker nivån sakta igen?? kan man borra hål i avloppet 4 meter ifrån böjen inne i krypgrunden å trycka in en värmekabel?? eller vad gör man??
Tack så länge
Gör brunnen till en snöiglo genom att skotta upp mängder med snö över den och även där röret går i marken till huset. Borde inte kunna frysa då. Gör alltid det på min inkommande vattenledning när första snön kommer har inte haft problem sen dess...
20-30cm? Det låter väldigt lite. Avloppsrör bör väl grävas ner till frostfritt djup.viktorj skrev:
En värmekabel borde väl funka antar jag. Du har ingen rensbrunn på vägen ner till tanken?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Låter väldigt lite. Avloppsrör brukar förläggas en faktor 10 längre ned (naturligtvis beroende på vart i landet detta är). Frostfritt med marginal där ingen snö isolerar kan vara så djupt som 3 m ner....
Jag skulle nog försöka lägga värmekabeln utvändigt runt eller i slingor kring röret. Lägger du det invändigt är det ju ett hinder för det som kommer via avloppet.
Jag skulle nog försöka lägga värmekabeln utvändigt runt eller i slingor kring röret. Lägger du det invändigt är det ju ett hinder för det som kommer via avloppet.
Har nu fått stopp igen. Lyfte de första locket och upptäckte att de ligger en skorpa med 10 cm massa längs upp i tanken. I den går avloppsböjen ner. Därför blir de stopp. Ska de va en sån hård skorpa i den första tanken. Sen upptäckte jag att nivåröret över till den 2'kammaren ligger ca10 cm över inloppet till första brunnen. Hur ska de va??? Tack så länge
Klicka här för att svara