Har en vattenledning (plastslang) som går i en bäck.
Slangen skaver sönder, fryser osv, så jag vill lägga en ny, med slang i slang.

För att den inte ska frysa vill jag få den att ligga på botten i bäcken, så jag behöver något sorts sänke.

Någon som har ett bra tips på detta?

Vi använder skrotbitar av u-balk som vi lägger över slangen vi tar sjövatten genom, kanske kan vara ett tips.

Ta armeringsjärn, ca60cm långa, böj dom som mälor, tryck fast alt slå ner dom med slangen emellan i bäcken så håller dom ner slangen.

Krilleman
Om man ska vara oerhört seriös så finns det fabriksgjorda sänken. Med konstruktion som en tegelsten i betong med ingjutna hakar som man spänner en bygel över...

mjölk kartonger 1.5L, stick igenom ett par grova buntband, (svarta uv beständiga) hälli betong i kartongen, låt härda, sätt fast på slangen!
funkar utmärkt!, gjorde så för sjövärmeslangen!

Tack för tipsen.

• U-balk hade nog varit bra, men troligtvis alldeles för dyrt. Det är ett par hundra meter som ska sänkas.
  • Armeringsjärn blir svårt då det är stenbotten och i princip omöjligt att få ner något.
  • Var kan man hitta fabriksgjorda sänken?
  • Mjölkkartongtricket var smart. Lite jobbigt kanske, då det kommer att gå åt måånga.
När det är som minst vatten är det bara ca en dm djupt, så sänkena måste sitta tätt.
Det får inte heller bli för fult, då området är en "designad park" som tillhör lokala gästgivaregården...

Krilleman
Mjölkkartongen var ju en super-ide! Billigt om inte annat! d^_^b

Börjar dra ihop sig, men tyvärr har jag inte hamstrat mjölkkartonger.
Såg nånstans att man kunde fylla dräneringsslang med betong och sätta fast med buntband.
Dräneringsslang verkar också rätt dyrt. Men jag har en massa gamla aluminiumrör från en studsmatta liggandes, skulle man kunna använda dom kanske?

Isåfall, hur fyller man dessa enklast med betong (dom är väl ca två cm i innerdiameter)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.