Ursprungligen stog hela pumputrustningen inomhus i min groventré och tog onödig plats.
Så jag byggde ett pumphus utomhus och flyttade hela klabbet dit. Pumphuset är isolerat för att klara även vintertid, men den fuktiga uteluften gör att jag får massor av kondens på trycktanken. Kondensen rinner ner på golvet och allt är blött på sommaren.
Måste man isolera alla grejor inne i pumphuset för att slippa detta, eller finns det någon annan fiffig lösning som råder bot på problemet? Har funderat på att köpa liggunderlag (95:- för 2x1 m) för att vira runt alla grejor som isolering.
En liten fläkt som blåser in luft från huset (pumphuset står mot en yttervägg på huset) som torkar upp inne i pumphuset? Jag antar att rumsluften är torrare än uteluften?
Nej, den är troligen ännu fuktigare p.g.a. fukt som avges från människor, blommor, ev. husdjur, dusch, tvätt, disk osv. Inneluften är ju från början uteluft, som man sedan tillfört mer fukt till (om du inte har avfuktare som torkar den).
Isolera hjälper om du får det tillräckligt tätt så att den fuktiga luften inte cirkulerar mot de kalla delarna.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.