Hej!

Är på gång med att renovera badrummet, det stora bekymret är vattenrören som löper längs hela långsidan av badrummet 22mm kopparör som sen förser badrummet på ovanvåningen med vatten. Frågan är om det är tillåtet att lägga om dessa rör i väggen hade tänkt RIR.
Bor i radhus så väggen det handlar om delas av grannen
väggen består av två lager gips,regel 70x45, luftspalt på ca 50mm och sedan regel och två lager gips intill grannen. År det okej att lägga rören i denna luftspalt?

Tacksam för svar

Björn

Väkommen till forumet!

Tappvattenrör får ej skarvas dolt så löser du det problemet (t ex genom att använda prisolrör) så går det fint!

Krilleman
Japp, går fint att lägga vatten i "varm" vägg. Kan man undika ytterväggar gör det, prisol eller RIR, spelar ingen roll, det som gäller är skarvfritt i dolda installationer!

Om du känner dig tveksam på att lägga det i luftspalten så håll dig inom den "egen" väggen. Alltså första regeln mot dig själv, kanske lättare så om grannen också får för sig att renovera...

Det låter bra, tänkte att det var lättare att fästa rören i "luftspalten" och slippa borra i reglarna.
Är det okej att lägga dem där så är det bara att köra på.:D

Har fått lite olika svar från rörläggarna som varit och tittat.
Han som var här senast sa att det inte fick
ligga rör i väggen om det fanns risk för läckage in till grannen,
han rekommenderade mig att lägga dem uppe vid taket

Har ni några andra förslag så skriv gärna.

Redigerat:
Rörläggaren har fel. Dra rör utan skarvar så blir det bra, t ex mha pex eller prisol.

Hej igen !
Har gjort en ritning hur jag tänkt mig, fördelarlådan hade jag tänkt att placera i rörchaktet bakom duschen, denna låda kommer jag åt från utsidan. De blå rören är hur det ser ut idag och det röd och gröna är hur jag tänkt mig, kan detta vara en bra lösning eller har ni några bättre förslag

• Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.